Párizs-Roubaix: A pokolban egy kőért

A klasszikusok klasszikusa, Észak-Pokla. A Párizs-Roubaix.

Immáron 113. alkalommal kerül megrendezésre a leginkább várt a tavaszi klasszikus a Párizs-Roubaix. Az egynapos viadal első kiírást 1896-ban rendezték. Egészen 1977-ig konkrétan Párizsból indulva Roubaix-ig tekert a karaván, azonban 1977-től Compiegne-be került állt a rajtállomás, amely a francia fővárostól mintegy 85 kilométer távolságra fekszik észak-keletre. A kockaköveiről híres monumentum győztesei 1977 óta kapnak díjként egy kődarabot, amelyről évről évre hatalmas harc dúl. A kőkemény pálya révén a versenyzők külön erre a célra készített kerékpárokkal rajtolnak és a megszokottaknál jóval vastagabb és szélesebb gumiköpenyt használnak.

A viadalt annak idején két Roubaix-i textilgyáros Theodoré Vienne és Maurice Perez alapította. 1895. június 9-én ennek okán építettek egy Velodromot a városban. A verseny nehezen indult be pontosan azért mert a cél nem Párizsban, hanem a belga határ mentén fekvő jóval gyérebben lakott városkában volt. Louis Minart a Le Vélo szerkesztője sietett a segítségükre, aki reklámozni kezdte az eseményt.

Az első kiírást a német Josef Fischer nyerte, míg a nagy francia sztár Maurice Garin csupán a harmadik lett. Az Észak-Pokla nevet 1919-ben kapta a viadal. Az I. Világháborút követően a L’Auto jelentetett meg cikket a viadalról, amelyen a sár és a szenvedés játszotta a főszerepet. Ennek alapján jellemezték úgy a megmérettetést, mint magát a poklot.

A legtöbb győzelmet a belgák aratták szám szerint 55-öt, mögöttük a franciák (28) és az olaszok (13) következnek. Két négyszeres győztest érdemes megemlíteni ők Roger De Vlaeminck (1972, 1974, 1975, 1977) és Tom Boonen (2005, 2008, 2009, 2012). Háromszoros győztes az aktív mezőnyből Fabian Cancellara (2006, 2010, 2013).

A táv ezúttal 253 kilométer, a három kiemelt szektor a Trouée d’Arenberg (161 km), a Mons-en-Pévèle (208 km) és a Le Carrefour de l’Arbre (240 km).      

Az esélyesekről egy külön cikkben szólunk.

A 27 szektor:

27. Troisvilles (km 98,5 - 2200 m) +++
 
26. Viesly (km 105 - 1800 m) +++
 
25. Quievy (km 108 - 3700 m) ++++
 
24. Saint-Python (km 112,5 - 1500 m) ++
 
23. Vertain (km 120,5 - 2300 m) +++
 
22. Verchain-Maugré (km 130 - 1600 m) +++
 
21. Quérénaing - Maing (km 133,5 - 2500 m) +++
 
20. Monchaux-sur-Ecaillon (km 136,5 - 1600 m) +++
 
19. Haveluy (km 149,5 - 2500 m) ++++
 
18. Trouée d’Arenberg (km 158 - 2400 m) +++++
 
17. Wallers - Hélesmes, dit « Pont Gibus » (km 164 - 1600 m) +++
 
16. Hornaing (km 170,5 - 3700 m) ++++
 
15. Warlaing - Brillon (km 178 - 2400 m) +++
 
14. Tilloy - Sars-et-Rosières (km 181,5 - 2400 m) ++++
 
13. Beuvry-la-Forêt - Orchies (km 188 - 1400m) +++
 
12. Orchies (km 193 - 1700 m) +++
 
11. Auchy-lez-Orchies - Bersée (km 199 - 2700 m) ++++
 
10. Mons-en-Pévèle (km 204,5 - 3000 m) +++++
 
9. Mérignies - Avelin (km 210,5 - 700 m) ++
 
8. Pont-Thibaut (km 214 - 1400 m) +++
 
7. Templeuve - Moulin de Vertain (km 220 - 500 m) ++
 
6. Cysoing - Bourghelles (km 226,5 - 1300 m) +++
Bourghelles - Wannehain (km 229 - 1100 m) +++
 
5. Camphin-en-Pévèle (km 233,5 - 1800 m) ++++
 
4. Le Carrefour de l’Arbre (km 236,5 - 2100 m) +++++
 
3. Gruson (km 238,5 - 1100 m) ++
 
2. Hem (km 245,5 - 1400 m) ++
 
1. Roubaix (km 252 - 300 m) +

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes