Sagan vs Cancellara: A Flandriai Kör elé

Vasárnap rendezik a Flandriai Körverseny 98. kiadását. Nagy csatát lvárhatunk a 2000-es évek két legnagyobb klasszikus legendája, Ronde specialistája és kockakő menője, Boonen és Cancellara között. A legutóbbi kilenc kiírásból ötöt megnyerő páros mellett még egy kétszeres győztes is színpadra lép vasárnap Brugge-ben. Stijn Devolder-rel, mint legfőbb mellékszereplővel kiegészülve az elmúlt kilenc év öt győzelme máris hétre emelkedik. A fantasztikus hármas közé csak Alexandro Ballan és Nick Nuyens tudott beférkőzni, ám előbbi eltiltását tölti, utóbbi betegség miatt nem indul. És a szlovák sztárt, Peter Sagan-t még meg se említettük.

A Ronde-t, a versenyt tarkító, rövid, de annál meredekebb és aszfaltozatlan, kockaköves emelkedőt tették kiemelkedővé, emiatt is tölt be a versenynaptárban kiemelt szerepet. Még a nagy Kannibál Eddy Merckx is tolta fel ezeken a köznyelv által is falaknak (Muur jelentése fal) nevezett dombocskákon a bringát. A szűk, kockaköves, szó szerint tüdőrázó, rendkívül keskeny, már-már versenyzésre alkalmatlan utak a flandriai táj és a Flandriai Kör jellegzetes elemei. Ezeken a falakon elég, ha egy versenyző leteszi a lábát - mert nem bírja a megpróbáltatások sorát a nyeregben abszolválni - és mögötte az egész mezőny megtorpan. Az elől lévő vagy közvetlen mögötte érkező erősebb versenyzők, még hátukat meggörbítve ki tudják kerülni, de akik sorokkal hátrébb vannak azok kénytelenek maguk is leszállni a kerékpárról. A Muur-ok tíz, néhol húsz százalékos emelkedőin pedig nem tudnak újra elindulni, marad a cyclo crossból ismert bringatolás, és a rohanás felfelé. Ha ezekhez a körülményekhez hozzávesszük a bolond április elejei időjárást, megkapjuk a tökéletes verseny receptjét; persze nézői szemmel. Esőben ugyanis ezek a kövek lényegesen csúszósabbak, mint a sima aszfaltút, ami összeköti őket, kerékpáros cipőben elindulni rajtuk gyalog meg talán olyasmi, mint jégen korcsolyázni, korcsolya nélkül. 

A rövid és meredek emelkedők ellenére ez nem a hegyimenők terepe. Ide kicsi, könnyen forgatható áttétel nem elégséges, vagy csak a korai leszakadásra elég. A pehelysúly pedig inkább hátrány, mint előny a Flandriai Körversenyen. A karizmok egy-egy ilyen falmászás után égnek, fájnak, míg egy-egy Alpok-, Pireneusok-, Dolomitok-beli királyetap sima aszfaltútjai nem hasonlíthatóak ehhez a felsőtestet is érő terheléshez. Erre a terepre születni kell és az önmagában még nem elég, speciális és más jellegű edzések kellenek ide. Nem véletlen, hogy míg a többi klasszikus nyíltabb, több az esélyes, itt az ember egy kezén meg tudja számolni, hogy, kik azok, akik elsőként odaérhetnek a célba. Persze előfordulhat ritkán kivétel és születhet meglepetés eredmény, de ehhez speciális körülmények kellenek. Például az, hogy az esélyesek egymást figyelik, és úgymond semlegesítik egymást, a ’dögöljön meg a másik lova(s) is’ alapon és egy nevető harmadik közben elorozza a trófeát előlük. Utóbbi forgatókönyv akár vasárnap is elképzelhető. De nézzük a konkrét utat, esélyeseket és a verseny lehetséges kimenetelét.

A verseny tíz óra harminc perckor indul el Brugge városából és 259 lélekőrlő és lélekrázó kilométer után érkezik majd a győztes Oudenaarde-be. Útközben huszonhárom kisebb, nagyobb meredek fal fogja a versenyzők életet nehezíteni és sokak napját, versenyét tönkretenni. A dombok között lesz, amelyik aszfaltozatott, lesz, amelyik részben aszfaltozott és lesz, amelyik elejétől a végéig macskaköves. A hullámvasút „csak” az első 100 kilométer után kezdődik, addig azok a csapatok, akik nem akarják magukat kifárasztani az egész napos üldözésben előreküldik versenyzőiket. De ez csak taktika. Még a legelszántabbak sem hisznek benne, hogy ezt a versenyt egy korai, délelőtti szökéssel meg lehet nyerni.  Az első domb a 2,2 kilométer hosszú és 4,2 % átlagmeredekségű Oude Kwaremont lesz, 11 százalékos legmeredekebb résszel. Itt még nem dől el semmi, de jelzés értékű lesz a mezőnynek, hogy kezdődik az igazi verseny, a fokozott koncentrálás, a helyezkedés és egymás figyelése, fárasztása. A műszaki hibák, kisebb bukások itt még beleférnek, hiszen körülbelül 150 kilométer még hátravan. Ahogy halad a mezőny és nő a sebesség úgy rogynak majd meg a tempómenő segítők, és kezdenek leszakadozni a gyengébb versenyzők, akiknek nem a győzelem, hanem a célba érés a fontos. 180 kilométer megtétele után érkezik el a verseny a Kaperij emelkedőhöz, ami után megkapják a második és egyben utolsó frissítő zsákjaikat a versenyben maradtak. Itt még egy kicsit visszaesik a tempó, a megmaradt élboly egy utolsót szusszan, mielőtt elkezdődik az esélyesek harca. Amikor a verseny és a versenyzők átlépik a vízválasztó 200 kilométert, újra szembeköszön nekik az Oude Kwaremont-t és innen már nem lehet hibázni. Akik győzelmi szándékkal érkeztek azoknak elől kell helyezkedniük, kontrollálniuk kell a versenyt, hogy egy esetleges támadásra reagálni tudjanak a szűk utakon. A Kwaremont után jön a pálya legnehezebb 400 métere, egy mindössze, tengerszint feletti 80 méteres dombocska a Paterberg. Az átlag! 12 százalékos kockaköves út legmeredekebb része 20 százalékos, itt akármennyire próbálják majd tartani a tempót a mezőnyben, darabokra fog esni a peloton még meglévő része. Itt már egy erős versenyző, a mezőny méretőtől, önbizalmától és a versenyen általa látottak, tapasztaltak alapján, akár a végső mindent eldöntő támadással is próbálkozhat. Ahogy közeledik a célvonal úgy lesznek egyre kíméletlenebbek, és fájdalmasabbak a falak amik a versenyzők és a győzelem között helyezkednek el. A test és a végtagok fájnak, és amit a bringások a legkevésbé kívánnak, azokkal kell szembenézniük az utolsó húsz kilométeren. Harmadszor is fel kell kapaszkodni az Oude Kwaremont-ra és utána ismét meg kell hódítani a 80 méter magas Paterberg-et, ami 245 versenykilométerrel a lábaikban fájni, méghozzá nagyon fájni fog; a mentális erőnlét itt már felülírja a fizikai felkészültséget. Egy kisebb csoport esetén, a Paterberg-en lehet a végső győzelmet kiharcolni, ha nem sprintbefutóra fognak játszani a csoport tagjai. A második Paterberg lejtmenet után húsz „sima” kilométer vezet a célvonalhoz és a halhatatlanságot jelentő győzelemhez.

A verseny elsőszámú főesélyese a címvédő és kétszeres győztes Fabian Cancellara, aki lehet, hogy utolsó Flandriai Körén áll rajthoz. Láthattuk az E3 Harelbeke-n, hogy milyen erőben van, milyen felzárkózást végzett szinte egyedül a bukás után, nehéz elképzelni, hogy bárki is tartani tudja azt a tempót, ha megindul. Azt a csodálatos, ám a körülmények miatt sikertelen üldözést látta azonban a tavalyi második és az idei másik főesélyes Peter Sagan is. Tehát számít rá; vagy legalábbis valamiféle hasonló wattmérőt kiakasztó megindulásra, támadásra felkészült a szlovák is. Hogy elég erős lesz-e, hogy átvegye? Az a versenyen derülhet csak ki, ha addig a körülmények is engedik Sagan számára. Tom Boonen a háromszoros rekordgyőztes a legerősebb csapattal érkezik, amiben az Omega Pharma Quick Step-nek nem csak győzelemre reális „B”, de „C” és „D” terve is van. Tornado Tom mellett, a csapatban szerepel és győzelemre esélyes Niki Terpstra, Zdenek Stybar és a friss de pannei győztest Guillaume Van Keirsbulck-ot sem szabad félvállról véve csakúgy előre engedni a végén. Meg kell említeni még a kétszeres győztes regnáló belga bajnokot is, aki Cancellera csapatában a győzelemre esélyes,-  de a rajtnál valószínű csak luxussegítő szerepkörben induló - Stijn Devolder-t . Cancellera kiesése estén azonban ő lesz az első számú ember a csapatban. Neki egy korai szökés, egy hosszabb támadás, akkor lehet kifizetődő, ha hátul az esélyesek egymást monitorozzák és elkezdenek nem versenyezni.

Induló csapatok és a többi Top 10 esélyes:

AG2R La Mondiale – Sébastian Turgot, Daminen Gaudin

Astana Pro Team –Dimirij Muravyev

Belkin Pro Cycling Team – Sep Vanmarcke

BMC Racing Team – Thor Hushovd, Greg van Avermaet

Cannondale – Peter Sagan

FDJ.fr – Yoann Offredo, Matthieu Ladagnous

Garmin Sharp – Sebastian Langeveld, Johan Vansummeren

Team Katusha – Luca Paolini, Alexander Kristoff

Lampre-Merida – Filippo Pozzato

Lotto Belisol – Jürgen Roelandts

Movistar Team – Adriano Malori, Jose Joaquin Rojas

Omega Pharma Quick Step –Tom Boonen, Niki Terpstra, Zdenek Stybar

Orica-GreenEdge – Jens Keukeleire, Luke Durbridge

Team SKY – Edvald Boasson Hagen, Geraint Thomas

Team Giant-Shimano – John Dekenkolb

Team Europcar – Vincent Jerome

Team Tinkoff-Saxo – Daniele Benatti, Matti Breschel

Trek Factory Racing – Fabian Cancellara, Stijn Devolder

 

Androni Giocattoli – Johnny Hoogerland

Cofidis, Solutions Credits – Gert Joeaar

MTN – Qhubeka – Gerard Ciolek

IAM Cycling – Sylvian Chavanel, Heinrich Haussler

Team NetApp-Endura - Jan Barta

Topsport Vlaanderen – Baloise - Tom Van Asbroeck

Wanty - Groupe Gobert  - Björn Leukemans

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes