Sportágfejlesztési koncepció az országúti szakágban

Sajnálatos módon az elmúlt időszakban az acsarkodás és a vádaskodás játssza a legfőbb szerepet hazánk kerékpársportjában. A mai napon egy Stubán Ferenc által még a tavalyi év végén készített és a szövetségnek benyújtott sportágfejlesztési koncepció került a kezünkbe.

SPORTÁGFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ RÖVID, KÖZÉP ÉS HOSSZÚ TÁVON AZ ORSZÁGÚTI SZAKÁGBAN

 

Helyzetelemzés:

Bármennyire népszerű az országúti kerékpársport szerte a világon, sajnos Magyarországon mostohagyereknek számít. Pedig ez a szegmens képezi tulajdonképpen a Mountain Bike, a Cyclo-Cross és a Pálya szakág alapjait. Utánpótlás bázisunk minimális, versenyrendszerünk finoman fogalmazva hiányos, egyetlen kontinentális csapatunk is működésképtelen lenne Szövetségi támogatás nélkül.
Valamint kevés az olyan szakember, aki nap mint nap a gyakorlatban az országúton végzi a munkát a sportolókkal.
A megoldás egy jól átgondolt, tervszerű, minden korosztályra kiterjedő és a versenyrendszert is megreformáló koncepció lehet.

Rövid távú koncepció:

Először is vonzóvá kell tenni a fiataloknak sportágunkat, ami bármilyen furcsa, a legfelsőbb kategóriánál kell, hogy kezdődjön. Hiszen egy jövőképet kell felállítanunk a kerékpározni vágyó gyerekek és azok szülei számára, mivel ennek hiányában a fiatalok nem fogják rááldozni szabadidejüket és energiájukat, míg a szülök, más sportág irányába terelik majd a gyerekeiket, ahol egy sokkal vonzóbb jövőkép, akár egy egzisztencia lehetősége vár a sportolókra. Felhasználva ennek a csapatnak a megjelenéseit rögtön el kellene kezdeni toborozni a kezdő és haladó (10-14 éves) korosztályú gyerekeket, akikkel az ország különböző pontjain, utánpótlás-nevelő egyesületekben már meg is lehet kezdeni a munkát.    

Finanszírozás

Hiú ábránd lenne azt gondolni, hogy ez a munka megvalósítható lenne csupán állami támogatásból, ehhez szükség van még helyi illetve regionális szponzorok, önkormányzatok bevonására valamint a szülők anyagi áldozatvállalására.
Ennek érdekében marketing szakemberek alkalmazása szükséges, akik képesek szaktudásukat ennek a sportágnak a hazai felemelkedésére fordítani.

Szakmai célok

Természetesen képzett szakemberekre van szükség ezen koncepció végrehajtásához, ahol először elsősorban a sportág űzésére alkalmas gyerekek kiválasztása a cél, később pedig a kerékpározás megszerettetése és az alapjainak elsajátítása a fő feladat. Haladó korosztályban már lényegesen több edzésmunka elvégzése mellett kiválasztani azokat a sportolókat, akik mind fizikailag, mind mentálisan alkalmasak lennének egy úgynevezett bentlakásos (akadémiai) rendszerben való megfelelésre.

Közép távú koncepció

Ez a koncepció arról szól, hogy a folyamatos munka eredményeképpen a 14-18 éves korosztálynak (15-16 év serdülő, 17-18 év junior) optimális körülmények között tanulási és sportolási lehetőséget biztosítsunk akadémiai jelleggel. Korosztályonként maximum 6-8 esetleg 10 versenyzővel nagyváros vonzáskörzetében egy erre a célra megfelelő ház bérlésével, a hozzáértő szakember(ek) állandó felügyelete mellett. Az iskolai periódusokban reggel mikrobusszal elvinni a sportolókat a különböző iskolákba, majd délután összegyűjtve őket visszavinni az akadémia által biztosított házba, ahol mindennap edzés és tanulás lenne a feladat. Ezzel a módszerrel megmarad minden fiatalnak a lehetősége arra, hogy bármilyen középiskolát válasszon a rendszeres sportolás mellett.

Finanszírozás

A már fent említett támogatási rendszer és marketing stratégia mellett ennek a koncepciónak a végrehajtásához már tőkeerősebb szponzorok bevonása is szükséges.

Szakmai célok

A korosztályok és a versenyzők biológiai életkorához megfelelő szintű edzésterhelés mellett itt már szükségeltetik a kellő mennyiségű nemzetközi versenyeken való részvétel, mediterrán égövi edzőtáborok beiktatása a felkészülési programba. Korosztályos nemzetközi versenyeken illetve EB-n, VB-n való tisztességes helytállás. Meggyőződésem, hogy ebben a két korosztályban kezd eltávolodni tőlünk a nemzetközi trend: A különböző internetes portálok statisztikái szerint egy ifjúsági korú versenyző 3-4000 kilométert versenyzik évente, míg egy magyar bringásnak, ha megvan az 1500 versenykilométere, akkor az már kiválónak mondható. Pedig pont 15 és 18 éves kor között alakul ki és válik véglegessé a szív hajszálerezettsége. Az állóképességi munka növelése mellett még nagyon fontos a versenyzőknek a technikai és taktikai képzése. A helytelen sportági technikák javítására még ebben a korban van lehetőség, később ezek véglegesen rögzülnek az idegpályákba és helyrehozásuk lehetetlenné válik. Folyamatosan meg kell ismertetni a versenyzőkkel a helyes táplálkozást, az autogén tréninget, a stretchingelést, testük anatómiáját és szervezetük működését.  

A megoldandó feladatok közzé tartozik a versenyzők étkeztetése, tanár, nevelő vagy edző jelenléte és az együttéléssel járó problémák kezelése, szocializálódás.
 

Magától értetődően évről-évre újabb és újabb toborzásnak köszönhetően áramlanak majd a fiatalok ebbe a rendszerbe, ezáltal minden korosztályban, minden évben folytatódik a tervszerű munka.
Azok a versenyzők, akik az évek folyamán kiesnek ebből a munkából, azok a többi szakág számára (Mountain Bike, Cyclo-Cross, Pálya) értékes emberanyagot jelenthetnek.  

Hosszú távú koncepció

Az akadémiai rendszernek megfelelt kerékpárosok U23-as és/vagy kontinentális csapatban folytatják tovább pályafutásukat. Ösztöndíjas vagy költségtérítéses formában anyagi juttatás ellenében egy karnyújtásnyira lévő profi szerződés lehetőségével egy rendkívül motivált versenyzői gárda, évről évre ki fogja termelni a magyar országúti kerékpársport professzionális versenyzőit.

Finanszírozás

Az állami forrásokból érkező támogatások mellett multinacionális, esetleg külföldi szponzorok bevonására van szükség ezen koncepció végrehajtásához.

Szakmai célok

A korosztályhoz megfelelő versenynap (45-55) és versenykilométer (5-7000) teljesítése, U23-as EB-n és VB-n való eredményes szereplés, Europe Tour viadalokon való dobogós helyezések elérése, Olimpiai részvétel. Ennek érdekében többhetes mediterrán égövi edzőtáborok eszközölése. A kerékpárversenyzővé válás elméleti képzésének befejezése. A szakmai munkát, sportigazgatói szerepkörben egy szakember végzi, az egyéni edzésterv által készülő sportolók edzőtáborait vezeti és kiválasztja az adott versenyen induló csapat tagjait, meghatározza illetve végrehajtatja a taktikai feladatokat.

Feltétlenül szükséges a gyakorlati munkában résztvevő szakemberek képzése illetve felkutatása.

Szakágunk szervezettségén és finanszírozottságán múlik, hogy az általam leírt rövid, közép és hosszú távú koncepció hány szakosztálynál (település) valósul meg. Véleményem szerint 4-5 utánpótlás nevelő egyesületből később lehet három serdülő és két junior akadémia, amiből először egy, később két működő U23-as vagy kontinentális csapatot lehet működtetni. 
Pályázat útján a Szövetség döntené el, mely szakosztályok (klubok, egyesületek) lehetnek valamely sportágfejlesztési koncepció részesei. Milyen szakmai tervet, támogatást, szponzorokat, infrastrukturális hátteret és hány szakembert tudnak a sikeres koncepció végrehajtásához felmutatni.   

A versenyrendszer   

A versenyszervezés alapvető feltételei

- A versenyző biztonsága: Rendőri biztosítás, orvos jelenléte, mentőautó, útvonal biztosítók, másod-harmadrendű utak használata

- Megfelelő díjazás

- A verseny promóciója: Pódium, szponzori fal, kordonok, molinók, írott és elektronikus média, televízió  

A versenyek színvonalas lebonyolításához elengedhetetlenül szükség van a folyamatos versenybírói képzésre.    

Kezdő-Haladó korosztály: A bajnokságok mellett az utánpótlás nevelő egyesületek rendeznek két-három versenyt évente szakosztályonként. Ezáltal 10-15 verseny kerülne lebonyolításra évenként a bajnokságokon kívül. Fontosak a korcsoporthoz megfelelő távok.

Serdülő korosztály: A kezdő-haladó korcsoportok regionális szintű versenyei mellett már a környező országok nemzetközi versenyein való megmérettetés is a cél. Körülbelül 25-30 versenynap évente, természetesen a távok emelése az előző korcsoportokéhoz képest.    

Junior korosztály: A hazai és kisebb nemzetközi versenyek mellett már az Ifjúsági Világkupákon való megfelelés is a cél, esetlegesen EB és VB részvétel is. Hozzávetőlegesen 40-45 versenynap évente.

Elit/U23 korosztály: Egy nyolc-tíz versenyből álló hazai versenysorozat kidolgozása, egyeztetve a környező országok (Ausztria, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia) hasonló versenynaptáraival. A hazai Europe Tour viadalok rendszeres megrendezése, később ezek számának növelése. Folyamatos jelenlét az Europe Tour sorozat versenyrendszerében, EB, VB, Olimpiai részvétel. 50 feletti versenynap évente.      

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes