A Jaguár révén: Pinarello Dogma F8

A Pinarello és a Jaguar mérnökei egyesítették erejüket és létrehozták a Pinarello Dogma F8-as modelljét, amellyel Chris Froome igyekszik majd megvédeni a címét az idei Tour de France alatt.

A Dogma F8-as vagy másik nevén a Faster 8 immáron a nyolcadik kiadványa a Pinarello vezérhajójának a Dogma szériának. Az új modell fejlesztése immáron három szálon futott, hisz a Pinarello mérnökei mellett a Sky kerékpárosai illetőleg a Jaguar aerodinamikai részlege is komoly szerephez jutott.

Címszavakban a Dogma F8 váza 12 %-al merevebb, 16 %-al kiegyensúlyozottabb, 47 %-al nagyobb az aerodinamikai hatású és 120 grammal könnyebb mint elődje. Teljes felszereltséggel tekintve a 6,4 %-al több az aerodinamikai elem rajta mint a Dogma 65.1-en.

„Személy szerint minden alkalommal keressük az új technológiák bevezetésének lehetőségeit, amelyekkel javíthatjuk a kerékpárjaink teljesítményét. Ezúttal igénybevettük az egyik legjobb aerodinamikai csapat szakértelmét, melynek segítségével szeretnénk hozzájárulni a Team Sky újabb Tour de France győzelméhez,” – írja a Pinarello sajtóközleménye.

A Jaguar mérnökeinek pedig nem volt egyszerű dolga, hisz rögzített szabályok mentén kellett dolgozniuk. A tengelytáv illetőleg a geometria meghatározása a Pinarello asztala volt, azonban minden más tekintetben tiszta lappal kezdhették az aerodinamikai elemek fejlesztését.

A tervezés során több mint 300 CFD modellt hoztak létre 2013 októbere illetőleg 2014 januárja között. Természetesen ugyanazokkal a módszerekkel dolgozva, mint amivel az új utcai Land Rover gépkocsikat is tervezték.

Az eredményt megnézve egyértelműen kijelenthető, hogy az új Dogma F8 jelentősen eltér az elődjétől elsősorban a váz illetőleg az új stílusú nyeregcső révén. A villákat tekintve is lényegesen kevesebb az elhajlás mint a 65.1-es széria esetében. Ennek értelmében törekedtek arra, hogy az alsó cső a lehető legkisebb légellenállást vegye fel. A váltó hátsó vezetékei is úgymond lemorzsolódnak, hogy minél kevesebb turbulencia lépjen fel.

A Jaguar lényegében továbbfejlesztette a Dogma 65.1 aszimmetrikus vázát.

„A Jaguar nagyon fejlett CFD technológiával rendelkezik, ennek kapcsán nagyon gyorsan tudjuk variálni a terveinket illetőleg a elvégezni a különböző teszteket. A kerékpár elkészítésénél a szükséges készségek lényegében teljesen ugyanazok voltak, mint egy autó esetében. Megkockáztatom, hogy ilyen színtű mérnöki munka korábban kerékpár tervezésekkor még sohasem történt. A Pinarello nagyon figyel arra, hogy megvédjék a kerékpárjaik kezelhetőségét illetőleg az alapvető dizájnt, amely okán a Sky is ennyire ragaszkodik ehhez a márkához. Ezért volt nagyon nehéz a váz megalkotása. Próbáltuk minimalizálni frontális területeket, ezáltal kevesebb anyagot felhasználni és így súlycsökkentést elérni. Ellenben a korszerű anyagoknak köszönhetően stabilizáltuk a merevséget,” – nyilatkozta Jon Darlington a Jaguar aerodinamikai részlegének vezetője.

„A különbség azonnal érezhető volt, amikor első ízben a nyeregbe pattantam. Sokkal könnyebb a kerékpár, mégis sokkal inkább merevebb, ezáltal stabil úttartást biztosít. Ezzel a bringával meg tudom nyerni a Tour de France-t és ennek érdekében mindent meg is fogok tenni,” – mondta Chris Froome az első próbakört követően.

A június 8-án kezdődő Criterium du Dauphine kezdetétől fogva ezt a modellt használják majd a Sky csapatának versenyzői.

Fotók: Pinarello    

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes