A kulisszák mögül, így közvetítik a Tourt

Kinyitni egy jó sört, bekapcsolni a tévét és ledőlni a fotelbe csak másodpercek kérdése. Élvezni a versenyt, csodálni a középkori várakat és szurkolni a szökevényeknek sem tűnik sokkal bonyolultabbnak, de vajon mi áll a háttérben, mennyi munka szükségeltetik ahhoz, hogy ezt az életérzést megkapjuk. Nos, hát erről fog szólni a következő kis írás.

Az első Tour de France egy kis falucska, nevezetesen Montgeron egyik kávézója elől indult. A korabeli beszámolók szerint a versenyzők feltették a rajtszámaikat és nekivágtak a távnak. Sokan legközelebb csak a sárga újság másnapi híreiből értesültek az eredményekről. Egy századdal később a Tour a labdarúgó világbajnokság és az Olimpia mögött már a harmadik legnézettebb sporteseménynek számít. 57 évvel ezelőtt adta a televízió először a viadalt. Minden egyes etapról 5 percnyi kis állóképes anyagot sugároztak.

A közvetítés színvonaláért ma a Francia Televízió és az Euró Média Franciaország kettőse felel. Az utóbbi készíti a felvételeket és biztosítja a technikai eszközöket, míg előbbi sugároz, illetve rendez. Az egész feje egy bizonyos Luc Geoffroy, aki elmondása szerint él-hal a munkájáért.

A 2014-es Tour de France számokban:

- 3664 km

- 35 különböző rajt illetve célállomás

- közvetítés 190 különböző országban

- 450 újságíró

- 121 különböző TV társaság

- 260 fő munkatárs

- 72 élő rádióadó

- 560 akkreditált média tag

- 2400 gépjármű

- összesen 4500 dolgozó

- 15 millió kiosztott reklámanyag

A technikusi központ, az úgynevezett „technikai zóna” minden esetben a befutó mellett kerül kiépítésre. Számos adókocsi, generátor és végeláthatatlan kábelhalmaz jellemzi a környéket. A közvetítéshez magához 5 darab vezeték nélküli VHS kamerát használnak, amely a motorosoknál van elhelyezve. Ezen felül két helikopter is pásztázza a mezőnyt, egy úgynevezett Cineflex rendszer segítségével. Ehhez kell még hozzávenni a célnál elhelyezett körülbelül 20 darab az állóképek rögzítésére használatos eszközt. Újításként idén már a zsűrikocsiba is van szerelve egy kamera.

Az egész eseményt a „HF Nagy Hatótávolságú Rendszer” segítségével kapcsolják össze. A motorosok és a helikopterek által készített képek két-két átjátszóállomásként funkcionáló, 3000 és 8000 méter között repkedő repülőgépre illetve helikopterre jutnak. Ezek a gépek értelemszerűen a verseny felett köröznek, ám nincs egyszerű dolga a pilótáknak, hisz a turbulencia miatt koránt sem mindegy, hogy mekkora köröket írnak le. Ha az időjárás rosszra fordul, akkor megpróbálnak a gépek lentebb ereszkedni (ezért van az, hogy sokszor, akad, vagy nem jön át a jel). Ezek a jelek, utána a kettő esetleg három helyen elhelyezett átjátszó kamionokba jutnak – általában ezekből egy-egy ott van, ahol a sprinthajrá, vagy időfutamnál az ellenőrző pontok. Az ide beérkező jelet, aztán egy mikrohullámú rendszer segítségével továbbítják, majd végül egy közel 50 méteres antenna az, amely a műholdra lövi a jelet. Ezt az antennát időnként a hegyi befutóknál szoktuk is látni.

Rögtön felvetődhet a kérdés, hogy miért nem azonnal a műholdra küldik a jeleket, minek ez a két repülő? Nos, a műhold, egyelőre nem tudja azonnalosan lekezelni azokat az impulzusokat, amelyek mozgásban lévő pontokról érkeznek. Márpedig mind a motorosok, mind a helikopterek folyamatosan úton vannak.

A szökevények és a mezőny közötti pontos különbséget, csak a zsűrikocsi kapja meg a kerékpárosoknál elhelyezett GPS jeladók segítségével. Amit mi a képernyőn látunk, az mindig a két közvetítő motor közötti különbség.

Az Euró Média Csoport három évet szánt arra, hogy megfelelő minőségben kifejlessze ezt a technikát. Ezt a digitális átállás miatt mindenféleképpen DVB-T jeladóra alkalmas QPSK rendszer segítségével kellett megtenniük. 10 Mhz-es antennákat használnak 15 Mbites átjátszással. A hangot 1 Mbiten továbbítják, a mai kor telefonkészülékei által is használt cellular módon. A felvételek MPEG4 1920*1080-as HD felbontásban készülnek.

A vágás és a rendezői munka a Francia Televízió kamionjában történik. Bent, Ronan Pensec a főnök. Ő a rendezők sárga trikósa. A másik agytröszt Jean Maurice Ooghe, aki összefogja a stábot, de emellett az ő felelőssége a kastélyok illetve az egyéb természeti csodák feltérképezése is.

Összefoglalván a 21 nap teljes körű leközvetítése, hatalmas munkát igényel. Ezek az emberek hasonlóan vannak az egész Tourral mint mi nézők. Ahogy befejeződik, máris várják a következőt. A különbség csupán annyi, hogy ők már agyban rendezik is a következőt…

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes