Az UCI betiltja a csapatrádió használatát

Az elmúlt évek során a nagy versenyeken sokszor kulcsfontosságú szerepet játszottak a csapatrádiók, nem egyszer láthattuk, hogy döntő pillanatban az adott bringás füléhez nyúl, hogy jól hallja a kísérőautóból érkező üzeneteket. Egy friss UCI-szabály szerint azonban 2015-től mindenféle kommunikációs eszköz tiltott lesz. Minden változik, vagy ez csak egy újabb fordulója az egyesületek és a Brian Cookson által demonstrált szervezet között?

A csapatrádiók a versenyzők mezeinek zsebében, vagy nadrágjukban elhelyezett eszközök, melyek lehetővé teszik a biztonságos kétirányú kommunikációt és taktikai egyeztetést a keret tagjai és a kísérőautóban ülő főnökök között. Először a '90-es években jelent meg a formula, méghozzá a Lance Armstrong-féle Motorola jóvoltából. Az alapötlet szerint a kerekesek figyelmeztetését vélt biztosítani veszély esetén, emellett ezen keresztül tájékoztatták őket az oldalszélről és ez által bíztatta a televíziós közvetítést és az általános rádiót is figyelő menedzser a kerekeseket egy esetleges szökés utoléréséhez a megfelelő pillanatban. 

Ez azonban sokaknak nem tetszett, köztük természetesen a tévéseknek. A franciák teljesen reálisan ítélték meg a helyzetet: a szökevényeknek például sík szakaszok esetében lényegében semmi értelmük nem maradt azon kívül, hogy a magukén kívül mások lábait is jól kifárasztják, illetve az akció által lebegtessék a szponzorok nevét a nagyközönség előtt. Többen öngyilkos szökésnek nevezték az ilyesfajta taktikát, Daniel Friebe író ugyanakkor kereskedelmi lósznak. 

Éppen emiatt jött 2011-ben az akkori elnök, Pat McQuiad ötlete. Az ír előzetesen így nyilatkozott: "A France Television képviselői egy találkozó keretében elmondták, hogy amennyiben a rádiók a jelenlegi használatukban maradnak a sportban, a nézettség hamarosan csökkeni kezd." A törekvés szerint McQuiad tájékoztatta a csapatokat, hogy tiltaná a UCI a rádiót. Az már egy másik történet, hogy az "unalmat" az első heti emelkedős finisekkel és macskaköves káosszal dobták fel...

A Team Sky a rádiózás nagymestere a kerékpársportban

A szabály ellenállásba ütközött néhány profi gárda által, így született meg a megegyezés, miszerint a WorldTour-viadalok, a női Világkupa-futamok és az összes időfutam kivételével tilos rádiózni. Nem csak erről volt szó persze, főleg a UCI és a sportbeli kérdés témájáig merült az ok, a média mögött fenyegetések és bojkottok jelentek meg. 

El is érkeztünk a friss részig, 2015-től mindenfajta rádiózás tilos. Csakhogy ilyenkor jönnek a kérdések, mind pénzügyi, mind stratégiai értelemben. A 2009-es Tour de France-on is akadtak gondok, a tizedik szakaszon rádió nélkül kényszerült versenyezni a peloton, lett is következménye: könnyed tekerés, azaz kisebbfajta bojkott. 14 csapat elutasította a tárgyalásokat, sőt, örültek a helyzetnek, hisz a "mindenható" szervezet nem tehetett mást, minthogy engedett. 

Több példát is lehetne még hozni, a pikantéria mindenesetre adott a januári Tour Down Undert tekintve. Mit csinál majd Brian Cookson? Az is elképzelhető, hogy enged a vélhetően fellépő nyomásnak, stílusából adódóan van is erre esély. Más nézőpont, hogy az esetleges meghátrálás nem vetne rá jó fényt, hisz nevét adta az új törvényhez. Ám a kerékpársportban tudjuk: a szövetség olykor háttérbe szorul... 

A the Inner Ring írása nyomán.

A kép forrása: Flickr via Photo Pin - a szabadon felhasználható és szerkeszthető képek gyűjteménye

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes