Cipollini a nagyképűség netovábbja

Egy bringás, aki megdobogtatta a női szíveket, egy bringás, akire fejet rázva néztek társai, egy bringás, akiről soha sem tudtuk meg, hogy vajon ez-e a valódi arca vagy csak álarc mögé bújik?

Ő Mario Cipollini. Az oroszlánkirály 1967. március 22-én született a toszkán Lucca városkájában, tehát nemsokára már a 47. születésnapját ünnepelheti. A kiváló sprinter hajlamokkal büszkélkedő kerekes pályafutása során nem kevesebb, mint 191 győzelmet számlálhatott. 1987-ben húsz esztendősen még amatőrként aratta első nagy sikerét, amikor is a Reggio Touron diadalmaskodott. 1989-ben a Del Tongo csapatához igazolt, amelynek színeiben megszerezte első szakaszgyőzelmét a Giro d’ Italián. 1992-ben továbbállt a GB-MG-hez. Az új csapat, új életérzést hozott, amely egy Giro pontversenygyőzelmet eredményezett. 1994-ben a Maercatone Unohoz, majd a Saecoba került. Ezek voltak a királyi évek. Többnyire ekkortájt aratta megannyi győzelmét, amelyet még felsorolni is nehéz, így ne is nagyon menjünk ebbe most bele. Pályafutása legemlékezetesebb éve 2002 volt. A szezon elején megszerezte a hőn áhított első helyet a primaverán azaz a Milánó-SanRemón, nyerte a tavaszi klasszikusok nyitányát egyik kedvenc versenyét a Gent-Wevelgem viadalt majd szeptemberben, a szivárványszínű trikóban feszítve indulhatott haza a Zolder-i Világbajnokságról.

Ezen sikerek közbenjártak abban, hogy feltegye csapatát az Acqua & Saponet a kerékpáros térképre. 2003-ban ismét új csapatot választott, ezúttal a Domina Vacanze lett a szerencsés. Az év folyamán az Olasz Körverseny volt az elsődleges cél, hisz Máriónak esélye volt arra, hogy megdöntse Alfredo Binda még 1933-ban felállított 41 - a Giro d’Italiákon szerzett - szakaszgyőzelmes rekordját. Ráadásul a Világbajnoki trikóban tündökölve. Cipollini bánatára azokban az években már bontogatta szárnyait egy fiatal tehetség, aki sok borsot törhetett az orra alá. A Fassa Bortolo képviseletében egy bizonyos Alessandro Petacchi húzgálta az oroszlán bajszát. Nagy volt a verseny, amelyben Szuper Márió többször is alulmaradt, de csak összehozta azt a két győzelmet. A második siker után nyomban visszalépett a versenytől, sőt azon évben máshol már nem is állt rajthoz. Sajnos sújtotta így csapatát is, hisz a Tour szervezői nélküle már nem voltak kíváncsiak a Domina Vacanzera. Többszöri visszavonulási kísérlete után még próbálkozott visszatérni a Liquigas-Bianchi színeiben, azonban 2005. április 26-án egy héttel a Giro rajtja előtt végérvényesen szögre akasztotta kerékpárját. Három év kihagyás után 2008-ban Michael Ball csapatában a kétes Rock Racingben újra nyeregbe szállt, sőt a második szakaszon el is csípett egy dobogós helyet a Tour of Californian, de a két dudás egy csárdában mondásnak igazat adva hamar összerúgta a port az amerikaival, így visszatérése tiszavirág életűnek bizonyult.

Eredménylistája magáért beszél: 12 Tour de France szakaszgyőzelem, 42 Giro siker, 3 pontverseny elsőséggel megspékelve (1992, 1993, 2002) és 3 Vuelta etap győzelem. 1996-ban Olasz Bajnok, 2002-ben Világbajnok. Hat napot töltött sárga trikóban a Touron, egyet, pedig rózsaszínben hazája körversenyén.

Cipollini kivételes képességű sprinter volt, de sohasem rejtette véka alá, hogy gyűlöli a hegyeket. Sokszor már a dombosabb szakaszok előtt csak úgy kiszállt a körversenyekről. Amikor nem akart küzdeni a ponttrikóért nem is nagyon erőltette meg magát. Edzés helyet inkább fényképeztette idolját, jobbnál jobb öltönyeiben, illetve a strandon mutogatta szerinte ellenállhatatlan testét. Csapattársai ez alatt a hegyekben pihegtek. Mai napig hírhedt extravagáns öltözködéséről, amelyet az országúton sem rejtett háttérbe. Emlékezetes lehet az izomrostokat ábrázoló szerelése, illetve a zebra, a tigris valamint az 1982-es Trón című filmből kölcsönzött Techno szerelése is. Szeretett megbotránkoztatni is. Az 1999-es Tour de France-on miután zsinórban négy etapot nyert, a pihenőnapon Julius Caesar születésnapját ünnepelve minő meglepő Julis Ceasarnak öltözött. Antiszociális viselkedésével legtöbbször csapatainak ártott. Nagyon sokszor váltott klubot, egy idő után, olyan kéne nekünk ez az ember, de mégse - gondolkodást váltott ki a vezetőkből. Például csak az izomrostos meze miatt közel 100 millió lírás büntetést volt kénytelen fizetni csapata, amely akkori árfolyamon mintegy 10 millió forintnak volt megfelelő. Számos versenyszervező miatta nem hívta meg klubját a versenyére. Jean Marie Leblanc 2000 és 2003 között mellőzte a Saecot és az Acqua & Saponet a Tourról, de volt olyan Vuelta Espana, amelyre csak az ő személye miatt került oda a gárda, erre Cipollini az első rövid prológ után gondolt egyet és feladta a viadalt. 2000-ben, pedig muszáj volt őt hazaküldeni miután egy nézeteltérés következtében rendesen helybenhagyta Francisco Cerezot a Vitalicio Seguros kerekesét.

Cipollini egykori kiváló versenyzői agilitása mellett hatalmas egóval rendelkezik. Mindig borostás kinézete és markáns testarányai miatt hamar ráaggatták az olyan beceneveket, mint az „Oroszlánkirály” a „Szuper Márió” vagy éppen a „Márió a csodálatos” megnevezésűt. A ruhaszekrénye a mai napig több száz, de talán több ezer méregdrága, márkás öltönyt, cipőt, inget rejt. Többsége bizton állítható, hogy soha az életben nem volt még rajta. Többször nősült, igazi nőfaló hírében áll, mind a mai napig meg vannak érte veszve az olasz hölgyek. Igazi sexszimbólumként díszeleg. Egyszer egy interjújában azt mondta, ha nem kerékpárversenyző lenne, akkor biztos, hogy a pornó iparban találkozhatnánk vele.     

Két évvel ezelőtt azzal került újra a média középpontjába, hogy kitalálta, hogy 45 évesen indul a Giron. Ez azonban csak nagy halandzsa volt, hisz az UCI doppingellenes szabályzatának nem tudott ily módon megfelelni, ráadásul az ő kerékpárjait használó Farnese Vini Selle Italia semvolt kíváncsi Márióra. Merthogy Cipo saját kerékpármárkát alapított Mcipollini néven, amely egyes források szerint az ő, más híranyagok szerint egy rajta kívülálló cég tulajdona. Keveri a lapokat rendesen, mivelhogy legutóbb épp az olasz adóhatóság szállt rá tartozásai megfizetése ügyében. Márió, Márió, amit azért az országúton tudott az nem volt mindennapi…       

A képek forrása: Flickr via Photo Pin – a szabad felhasználású és szerkeszthető képek gyűjteménye                 

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes