Ellenségek egymás között: Hugo Koblet, Ferdi Kübler

A II. világháború után nem csak az olaszoknak adatott meg, hogy egy generáción belül két olyan kerékpárosuk legyen, mint Fausto Coppi és Gino Bartali. A svájciak két versenyzője Hugo Koblet és Ferdi Kübler pályafutása, habitusa, és szinte egész életük az olasz duo svájci megfelelője. Az egyszerű, mély katolikus, éltes életet élő Bartali és a modern playboy életvitelt űző, fiatalon elhunyt Coppi párhuzamos önéletrajza nem egyedülálló a kerékpársport világában.

A két svájci kerékpáros között öt év különbség volt, egy érában versenyeztek a II. világháború után. Míg Kübler az első svájci Tour de France győzelmet szerezte meg hazájának 1950-ben, addig Koblet első külföldiként aratott győzelmet a Giro d’Italián ugyanabban az évben. Egy esztendőre rá Koblet nyerte a Tour de France-t és Kübler végzett a Giro dobogójának alsó fokán. (Kübler nem indult 1951-ben a Tour-on, mert nem akarta segíteni Koblet-et)  A Giro dobogó mellé Kübler még abban az évben megnyerte a Liege-Baston-Liege-t és a  La Flèche Wallonne-t, mindkettőt első svájciként. Egy évre rá – már világbajnokként - meg is tudta védeni ezt a két győzelmét. Mindketten ahányszor befejeztek egy nagy körversenyt a top tízben zártak. Többnyire a dobogón. A háromhetes versenyeken kénytelenek voltak egy csapatban tekerni, hasonló riválisok voltak, mint Coppi és Bartali. Életvitelük is homlokegyenest különbözött, hasonlóan az olaszok legendás párosához.

Koblet, aki egy fésűvel és egy üveg kölnivízzel a zsebében versenyzett, soha nem állt a fotósok elé, amíg meg nem fésülködött és nem mosta meg az arcát. Ha a versenyhelyzet megengedte már a célvonal előtt elővette védjegyévvé vált fésűjét és még verseny közben a nyeregben megfésülködött.  A híressé vált mozdulatot egyszer pszichológiai fegyverként használta a Svájci Körversenyen, ahol a legnehezebb hegyen kezdet neki hajának megigazításába. Később elmondta, hogy ezzel akarta leplezni fáradtságát, ami sikerült is. Riválisa, Francois Máhe nem támadta meg gondolván, hogyha a királyetapon Koblet-nek ilyesmire van energiája, akkor felesleges támadni. Amikor Hugo Koblet az 1951-es Tour de France Brive-Angen közötti szakaszán megszökött a mezőnytől a többiek jót mosolyogtak az őrült vállalkozáson. A 177 kilométeresen szakasz elején jártak, még 135 kilométer hátra volt, amikor Koblet elszakadt a mezőnytől egy francia versenyzővel, Louis Deprez-zel. Hetven kilométer volt még a célig, amikor Deprez nem bírta tartani Koblet tempóját. Előnyük ekkor négy perc volt a mezőnnyel szemben. A Tour de France esélyesei ekkor kaptak észbe és kezdték meg a veszélyessé váló Koblet üldözését. Az akkori kerékpáros elitet felvonultató üldözőboly (Coppi, Bartali, Bobet, Geminiani) nem tudta utolérni a svájcit, aki két és fél percet vert a mezőnyre egy sík szakaszon! A francia sajtó és a versenyzők is lerótták tiszteletüket a kimagasló teljesítmény előtt. A francia sanzon énekes Jacques Grello ekkor nevezte el a svájcit Pédaleur de Charmenak. A sajtó egyszerűen csak Apolló a biciklin-nek aposztrofálta Koblet-et. Geminiani úgy nyilatkozott: „ha úgy mászik a hegyekre, ahogy a síkon versenyez búcsút mondhatunk a sárga trikónak…ha két Koblet lenne a mezőnyben, kereshetnénk más munkát „. Miután Koblet mögött második lett az összetettben, Geminiani magát tartotta nyertesnek és így érvelt: „ Koblet nem számít, én lettem az első emberi lény ezen a versenyen,… ha a fehér keresztet üldözöd (Koblet mezének a hátán volt a svájci zászló), akkor könnyen a vörös keresztes kocsiban találhatod magad” . Ez a szakasz (Brive-Angen) a mai napig a Tour de France egyik legemlékezetesebb teljesítményei közé tartozik.

Koblet stílusos versenyzésével szemben Kübler nem tartozott az elegáns versenyzők közé. Gyakran gúnyolta verseny közben a riválisait és becsmérlő megjegyzések tett rájuk, miközben magát ajnározta. Általában amikor beérte a szökevényeket hangosan ordított. Mikor lehagyta őket, gúnyt űzött belőlük. Koblet-tel ellentétben Kübler-t nem egy pedálozó Apollóhoz hasonlították, hanem egy pedálozó őrülthöz. Kübler csúnya hajtási technikája, aránytalanul nagy orra és a szája körül gyakran kiütköző sós hab miatt egy démonhoz is hasonlították. A kontrollálatlan mozgás, az öngyilkos támadások és az impulzív versenyzés tették Kübler-t Koblet ellentétjévé az országúton. Ferdi Kübler több mint 400 győzelemig jutott kerékpáros pályafutása során. Korai karrierjét Európa náci megszállása törte félbe. Ha lettek volna versenyek a megszállt (vagy a szabad) Európában valószínű, hogy Kübler közel lenne Eddy Merckx 525 győzelméhez.

A két svájci nem csak az országúton voltak egymás szöges ellentétei, hanem az életvitelükben is. Kübler minden bevételét gondosan beosztotta, talán mondhatni, hogy nagyon spórolós, már- már zsugori volt.  Charly Gaul így jellemezte: ”Ha lenne a vasúton 4. osztály Ferdi oda venne jegyet a 3. osztály helyett”. Ezzel szemben Koblet a playboyok életét élte. Coppihoz hasonlóan márkás autókkal közlekedett és partyról-partyra járt. A fényűző élet rengeteg felkéréssel, meghívással és sok hölggyel járt együtt. Ez Koblet kerékpáros teljesítményére is kihatással volt. Csapattársai és edzőpartnerei így emlékeztek vissza erre: „Reggel 7:30-ra beszéltük meg az edzést. Mindhiába csengettünk nála, majd jó10 perc múlva - még mindig félálomban - ajtót nyitott megkért minket, hogy várjuk meg a közeli kávézóban…10 körül ért oda, és megemlítette, hogy várjunk még, mert elfejtette, hogy találkozója van és néhány telefont is el kell még intéznie. Ekkor otthagytuk… mivel ez egyre gyakrabban történt meg felhagytunk a tervvel, hogy közösen edzünk vele…ennek ellenére és néhány kilométer edzéssel még mindig állva hagy minket a hegyekben.”  Pályája csúcsán Koblet-ről Olaszországban fésűmárkát neveztek el és meghívták a Mexikói Körversenyre. Koblet elutazott Mexikóba, ahol egy hónapot töltött, többnyire partykon. A versenyen, ahová egy hónap teljes kihagyással érkezett, a király etapon fél órát vert a mezőnyre. Ám élete Mexikóban fordulatot vett, megbetegedett és élete hátralévő részben tüdő és vese gondokkal küzdött. Az 1953-as Tour-on történt bukása csak tovább rontotta egészségi állapotát és 1958-ban végleg visszavonult a profi kerékpározástól. Playboy életmódja miatt modell felesége (Sonja Bühl) elvált tőle és pénzügyi gondjai mellett az adóhatósággal is meggyült a baja.  Egy novemberi délután 1964-ben halálos autóbalesetet szenvedett fehér Alfa Romeojával. A közvélemény a mai napig megosztott, hogy öngyilkos lett-e vagy baleset történt. A baleset után még négy napig küzdöttek az életéért egy svájci kórházban. Az életmentő műtéteket egy Kübler nevű orvos végezte el rajta, de nem tudták már megmenteni. A 39 évesen elhunyt Hugo Koblet életéről forgatott film, a Pedaleur de Charme megtekinthető a legnagyobb video megosztón. Rengeteg archív felvétellel, csapattársak és Ferdi Kübler visszaemlékezéseivel.

Koblet nagy riválisa Ferdi Kübler július 24-én Svájcban ünnepelheti 96. születésnapját, mint a legidősebb élő Tour de France győztes. Amikor a 80 éves Kübler-t megkérdezték Koblet-ról egy riportban ezt válaszolta: „Milyen szerencsés voltam, hogy egy olyan nagy bajnokkal versenyezhettem együtt, mint amilyen Hugo Koblet volt.”

 

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes