Belfast belvárosában egy 21,7 kilométeres csapat-időfutammal vette kezdetét a 97. Giro d’Italia. A Garmin-Sharp csapata egy aknafedélen való megcsúszást követően csúnyát bukott, aminek kapcsán a gárda kapitánya Dan Martin a kulcscsontját törte, így idejekorán a viadal feladására kényszerült.
Ami a versenyt illeti az Orica-GreenEDGE hatalmas időt repesztett, az utolsók között azonban előbb a BMC, majd az Omega Pharma-Quick Step csapatainak sikerült viszonylag közel kerülnie az ausztrálokhoz, ám ez csak a dobogóhoz volt elegendő, az etapot az Orica-GreenEDGE nyerte, míg a rózsaszín trikót a 37. születésnapját ünneplő Sven Tuft húzhatta magára.
Másnap Belfast körül egy 219 kilométeres etappal folytatódott a viadal, amely szakasz túlontúl veszélyesnek előzetesen nem tűnt, de az időjárás rendesen lefárasztotta a karavánt. A mezőnyhajrát a papírformának megfelelően Marcel Kittel (Giant-Shimano) nyerte Nacer Bouhanni (FDJ.fr) és Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing) előtt.
Összetettben szintén az elvártaknak megfelelően cserélt gazdát a trikó. A Maglia Rosa új viselője Michael Matthews (Orica-GreenEDGE) lett miután csapattársa Sven Tuft három másodperces hátránnyal érkezett.
Armagh és Dublin között 187 kilométer várta a Giro d’Italia mezőnyét a harmadik szakaszon, melynek során Észak-Írországot elhagyva tekert át a karaván Írország fővárosába Dublinba.
A szökevényeket hét kilométerre a céltól érték utol, ezután természetesen már a sprinterek csapatai próbálták összerakni a vonataikat. Az előző naphoz hasonlóan ezúttal is a Cannondale és a Giant-Shimano kettőse diktálta a tempót. Az utolsó kanyarnál Elia Viviani (Cannondale) tett szert egy kisebb előnyre majd Ben Swift (Sky) került páholyba, azonban Marcel Kittel (Giant-Shimano) valahonnan sehonnanországból érkezve ledurrantotta őket megnyerve így immáron a második etapját.
Összetettben továbbra is Michel Matthews (Orica-GreenEDGE) vezetett ám most már Alessandro Petacchi (Omega Pharma-Quick Step) állt a második helyen.
Az első pihenőnapot követően Giovinazzo és Bari között egy mindössze 112 kilométeres penzummal folytatódott a megmérettetés immáron Olaszországban. A nap első híre az volt, hogy Marcel Kittel (Giant-Shimano) az éjszaka belázasodott, így a viadal feladására kényszerült.
Nagyon úgy tűnt, hogy a kerekesek hozták magukkal a szigetország időjárását, hisz Dél-Olaszországban is esős idő fogadta őket. Ennek kapcsán kezdetben nem igazán volt hajlandó versenyezni a peloton, lényegében megállapodtak, hogy a körpálya kezdetéig neutralizálják az etapot, azaz nem mennek nagy tempót.
Az utolsó körben aztán rákapcsoltak, előbb Salvatore Puccio (Sky) támadott az egyik Bardiani-CSF kerekes társaságában, azonban ez a kísérlet tiszavirág életűnek bizonyult.
Közben megint elkezdett szakadni az eső minek hatására az utolsó kanyarok jégpályává változtak, bukás-bukást követett, a mezőny lényegében darabjaira hullott. Az utolsó kilométeren belül Luka Mezgec (Giant-Shimano) volt a legjobb pozícióban, azonban egy mechanikai probléma miatt csapattársa Tom Veelers (Giant-Shimano) nyitotta meg a sprintet, amit végül Nacer Bouhanni (FDJ.fr) nyert meg Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing) és Veelers előtt.
A szörnyű körülmények után egy eleinte nyugodt szakasszal folytatódott a verseny Taranto és Viggiano között. A táv 203 kilométer volt, ám ezen a napon már egy 3. és két 4. kategóriás emelkedő is nehezítette a napi penzumot, s "végre" dombos befutót láthatott a nagyérdemű.
A 6-7 %-os meredeken Nicolas Roche (Tinkoff-Saxo) robbantott először, majd Joaquim Rodriguez és Daniel Moreno párosa kívánt elcsorogni. A rózsaszín trikós Michael Matthews azonban nem engedte őket, s noha ő maga nem sprintelt, az összetettbeli vezetés megtartását tökéletesen végrehajtotta. Diego Ulissi (Lampre-Merida) ellenben robbantott, és hiába közeledett Cadel Evans (BMC), nem tudta már utolérni a nagyszerű pillanatban ellépő olaszt, aki külön idővel érkezve ünnepelhette pályafutása egyik legnagyobb győzelmét. Evans elégedett lehetett a második helyével (és a szerzett bónuszmásodpercekkel), míg Julian Arredondo (Trek Factory) is megmutatta foga fehérjét. A legjobbak, az összetett favoritjai mind-mind az első csoport tagjaként nyugtázhatták a napot.
Sassano és Mentecassino között egy 257 kilométeres etap várta a hatodik szakasz résztvevőit. Az előzetesen közepesen nehéznek titulált penzum egy negyedik kategóriás (Cava De’ Tirreni) illetőleg a Montecassino-i befutó alkalmával egy második kategóriás emelkedőt tartalmazott.
Az eső ezúttal is rákezdett, aminek nyomán egy hatalmas bukás borzolta a kedélyeket. A legrosszabbul Janez Barajkovic (Astana), Angel Vicioso (Katusha) és Giampaolo Caruso (Katusha) triója járt, őket sajnálatos módon a mentő szállította el, de a bukást követően másnap már a verseny egyik esélyese Joaquim Rodriguez (Katusha) sem állhatott rajthoz.
A perec következtében a mezőny konkrétan kettészakadt elől Cadel Evans (BMC) és Michael Matthews (Orica-GreenEDGE) kettőse vitte a tempót a BMC vezetésével, míg hátul a többi összetettben érdekelt kerekes próbált felzárkózni.
A szakaszt végül a rózsaszín trikós Michael Matthews (Orica-GreenEDGE) nyerte Tim Wellens (Lotto-Belisol) és Cadel Evans (BMC) előtt. A második sor 49 másodperc hátránnyal érkezett.
A hetedik szakaszon Frosinone és Foligno között egy 211 kilométeres penzum fogadta a mezőnyt.
A végig sík etap sprintjét végül Nacer Bouhanni (FDJ.fr) nyerte Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing) és Luka Mezgec (Giant-Shimano) előtt. Bouhanni ezzel immáron a második szakaszsikerét ünnepelhette.
Május 18-án vasárnap Foligno és Montecopiolo között az első igazi hegyi etapra került sor. A szakasz érdekesség az volt, hogy a mezőny megmászta Marco Pantani kedvenc edzőhegyét a Cippo di Carpegna-t.
Előzetesen tudható volt, hogy vélhetően ez lesz Michael Matthews (Orica-GreenEDGE) utolsó napja a rózsaszínű trikóban.
Az utolsó emelkedőhöz közeledve a karaván élén az AG2R dolgozott, míg az ídőközben megúszó megúszó Michele Scarponit csapata az Astana próbálta felvinni. A Maglia Rosa-t viselő Matthews (Orica-GreenEDGE) hátránya 12 kilométerrel a vége előtt már negyedóra volt.
A Villagio del Lago hegyihajráját Julian Arredondo (Trek Factory Racing) nyerte Pierre Rolland (Europcar) és Stefano Pirazzi (Bardiani-CSF) előtt. Három kilométerre a céltól Rolland utolérte a kolumbiait, míg Pirazzit megfogta a mezőny. Rolland szűk két kilométerrel a vége előtt otthagyta Arredondot, ám ekkor már csak félpercnyi előnye volt a mezőnnyel szemben.
A kolumbiait egy kilométerrel, míg a franciát 250 méterrel a vége előtt fogták meg, amikor úgy tűnt, hogy Dani Moreno (Katusha) nyerhet, ám a spanyol hirtelen megrogyott, így végül Diego Ulissi (Lampre-Merida) győzött Robert Kiserlovski (Trek Factory Racing) és Wilco Kelderman (Belkin) előtt.
Összetettben Cadel Evans (BMC) vette át a vezetés, előnye 57 másodperc volt Rigoberto Urannal (Omega Pharma-Quick Step) szemben.
Folytatjuk…