Jégkorong, hippik és az Amstel Gold Race

Avagy ismerjük meg röviden az Amstel Gold Race létrejöttének furcsa történetét.

1966-ban két holland sport promóter Ton Vissers és Herman Krott úgy döntött, hogy közös vállalkozásba kezd és megalapítja az Inter Sport nevezetű céget.

Vissers mint lakberendező és egykori jégkorongjátékos 1963-ban csöppent bele a kerékpározás világába, miután a Holland Körverseny alkalmával felkérték, hogy legyen egy kis helyi csapat segítője a viadal alatt. A versenyből aztán kizárták miután képes volt szembe autózni a forgalommal, hogy az egyik defektet kapó versenyzőjének segíthessen.

Három évvel később 1966-ban a Willem II csapatának vezetője lett. A gárda egyik versenyzője nem volt más, mint a legendás Rik van Looy.

Krott sem egyszerűen ismerte meg a kerékpározás világát. Autókölcsönzőt működtetett, majd Peter Post személyi asszisztense lett, miközben az Amstel sörgyár üzletkötőjeként is tevékenykedett.

Miután Krott és Vissers összebarátkozott kisebb versenyeket szervezgettek Hollandia szerte. Krott később próbálta meggyőzni az Amstelt, hogy a támogatásukkal indítsanak egy profi csapatot. A sörgyár azonban nagyobb lehetőséget látott egy minden eddiginél profibb nemzetközi viadalban, mint egy csapatban.

Az első Amstelre 1966. április 30-án került sor Hollandia nemzeti ünnepén. A kerekesekre 280 kilométer várt Amsterdamtól Maastrichtig. Ráadásul a pénznyeremény is egészen szép volt, így számos nagy kerekest a viadalra vonzott.

Aztán persze az első versenyt megelőzően kiderült, hogy a folyók és a rengeteg szűk kanyar következtében a megmérettetés távja jóval hosszabb, mint 280 kilométer, így a rajt helyszínét előbb Utrechtbe majd Rotterdamba helyezték át, majd végül az ismeretlen kisváros Meersen tűnt a legjobb választásnak. Ám néhány nappal a rajt előtt kiderült, hogy innen csak egyetlen kis híd vezet ki Rotterdam felé, így az utolsó pillanatban Breda lett a befutó.

Azonban a problémák itt még nem fejeződtek be. Ugyanis az útvonal nagy részét a Hollandia függetlenségéért küzdő hippik zárták el. A meggybefőtt habjaként a tulipános ünnep alkalmából a királyi család is a környékre látogatott, ezért a rendőrség félve az esetleges támadásoktól újabb változtatásokat kezdeményezett.

Először és utoljára rajtolt el így a viadal Bredaból, amely mindenféle probléma nélkül lezajlott a győzelmet végül a francia Jean Stabliski (Ford-Hutchinson) szerezte meg.

Herman Krott egészen 1995-ig tündökölt, mint a viadal főszervezője, majd Leo van Vliet vette át a vezetői szerepkört, amelyet azóta is tart.

A limburgi régió legfontosabb kerékpárversenye szűk, de annál meredekebb falairól híres, amelyek az Ardennek-i erdőkben kanyarognak.

A megmérettetés történetében nyert itt többek között a kannibál Eddy Merckx (1973, 1975), a győzelmi csúcstartó Jaan Raas (1977, 1978, 1979, 1980, 1982), Bernard Hinault (1982), Johan Museeuw (1994) és Alexandre Vinokourov (2003) is.

Az elmúlt öt esztendő során kétszer győzött Philippe Gilbert (2010, 2011), egyszer Serguei Ivanov (2009) és Enrico Gasparott (2012).

2013-ban Roman Kreuziger győzedelmeskedett Alejandro Valverde és Simon Gerrans előtt.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes