La Passione Rosa: 14. szakasz Valdobbiadene

Habár tegnap nem vártuk mégis átalakult a Giro d’Italia összetettje. A mai brutálisan hosszú időfutam során ellenben nagyobb különbségekre is számítani lehet.

Treviso - Valdobbiadene 59,4 kilométer

Trevisoból indul a 2015-ös Giro d’Italia egyik kulcsszakasza az 59,4 kilométeres, az elmúlt évek nagy háromhetes körversenyeit tekintve, egyik leghosszabb egyenkénti időfutama. Az első 30 kilométer viszonylag sík, akkor következik azonban a San Petro di Feletto (4.9 km, 3.8%) 4. kategóriás emelkedője, amelyet Alberto Contador sokkal könnyebbnek írt le, mint amilyennek előzetesen beállítják. Az utolsó hat kilométer szintén emelkedős, azonban mindössze 1-3 %-os meredekségű, csupán egyetlen ponton billen át 7% körülire a meredély. Valdobbiadene általában a sprintereknek kedvez, ma azonban egészen másfajta koreográfiák szerint zajlanak majd az események.

Ami az esélyeket illeti jelen pillanatban a mezőny két legjobb egyenkénti menője Rigoberto Uran (Etixx-Quick Step) valamint Richie Porte (Sky). Vélhetően nem fog rossz időt menni Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) sem, de számolni kell Ion Izagirre (Movistar), Leopold König (Sky), Andrey Amador (Movistar) és Dario Cataldo (Astana) kvartettjével is.

100 éve ezen a napon lépett be 1915-ben az I. Világháborúba Olaszország. A Giro rajtszámai már ki voltak osztva és egy olyan forradalmi lépés előtt állt a sport, ami már fel volt építve, de a megvalósítás elmaradt. Az 1914-es versenyből kiindulva lényegesen lerövidítették a szakaszok hosszát, akár mai szemmel is elfogadható áltagosan 200 kilométer körüli lett volna egy-egy szakasz. Ez elmozdította volna a kerékpársportot a rettenthetetlen állóképességi megmérettetés felől az atlétikusabb dinamikus versenyzés felé. Ez nem történt meg a háború miatt, ahol körülbelül 600.000 olasz vesztett el az életét.

96 éve szintén egy pénteki napon a mezőny Trento-ból tartott Trieste felé, de az utak és a hidak olyan rossz állapotban voltak az I. világháború után, hogy igazi kínszenvedés volt még a kor körülményeit tekintve is a versenyzés. Egyes helyeken akkora lukak, gödrök voltak az utakon hogy a kerekek félig süllyedtek benne. A szakasz mélypontja egy lerombolt hídnál jött el. A versenyzőknek a folyómederben kellett átkelniük a Tagliamento folyón, ami szerencsére majdnem teljesen ki volt száradva.

88 éve miután Alfredo Binda Nápolyba megnyerte a hatodik szakaszt is (az előző ötből négyet), hogy bizonyítsa, hogy nem fáradt és hogy szórakoztass a közönséget a célnál játszó zenekartól elkért egy trombitát és játszani kezdett a nézőknek. A szakaszt tíz óra harminckilenc perc alatt teljesítő Binda beceneve Il Trombettiere di Cittiglio (a Cittiglioi Trombitás) volt, mivel otthonának rezesbandájában trombitált. Testvérei Albino és Benito szintén játszottak a zenekarban, harsonán és szaxofonon. Az 1927-es Giro-n Binda 12 szakaszt nyert meg a 15-ből.

82 éve ezen a napon rendezték a Giro-k történetének első időfutamát. A Bologna és Ferrara közötti 69 kilométeres szakaszt Alfredo Binda nyerte 39,2 km/h-ás átlagsebességgel. Ezt a Giro-t (1933) nevezhetjük az első modern Olasz Körnek is. A tizenhét szakasz között már kevesebb volt a pihenőnap, a szakaszok átlaghossza 190 kilométer körül volt, bevezették a hegyi király címet és az egyén időfutamot is. Az első hegyi király versenyt (Gran Premio della Montagna röviden GPM) Binda nyerte meg, bár mindössze négy hegy tetején járt pont (Castelnuovo Val di Cecina, Castelnuovo della Daunia, Osteria della Crocetta és Passo del Tonale). Mind a négyen Binda volt az első.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes