La Passione Rosa: 21. szakasz Trieszt

Trieszt 60 évvel ezelőtti visszacsatolásának alkalmából kerül ma megrendezésre a Giro d’Italia záró szakasza. A nagy kérdések közül egyedül a Maglia Rossa végső tulajdonosa vár még válaszra. Az ausztrál és a kolumbiai versenyzők uralták az idei Giro-t, de az olaszoknak sem lesz okuk panaszra, ha a végelszámolásra kerül a sor ma a befutó után.

Gemona Del Friuli - Trieszt 172 kilométer

Véget ér ma az év első nagy körversenye, a Giro d’Italia. Izgalmas és csodálatos perceket szereztek a versenyzők a kerékpársport rajongóinak. Elsősorban az Omega Pharma Quick Step és a Movistar két kolumbiaiját kell kiemelni, akik az első két helyen kívül szereztek még három szakaszgyőzelmet is. Nairo Quintana pedig a tavalyi Tour-hoz hasonlóan két leader trikóban térhet haza. Ő nyerte az összetett versenyt és a 25 éven aluliak versenyét is. A két kolumbiai összesen tíz napon keresztül viselte a Maglia Rosa-át, először hazájuk történetében. A Maglia Rosa az ausztráloktól került át a dél-amerikai ország versenyzőihez, először az Orica-Greenedge csapata birtokolta, akik három szakaszt tudtak megnyerni, majd a BMC kapitánya Cadel Evans vihette körbe a tifosiknak szent felsőruházatot Olaszországban. Utánuk kell megemlíteni a Bardiani-CSF csapatát, ők három szakaszon tudták megverni az egész mezőnyt, Canola, Battaglin és Pirazzi révén. Diego Ulissi által két szakaszgyőzelmet szerzett Lampre-Merida-nak sem kell szégyenkezni, noha a szurkolóik az elmúlt években az összetettért is szoríthattak Lampre-s kedvencüknek. Szintén két szakaszgyőzelmet aratott a Giant-Shimano, Marcel Kittel révén. Ha az ausztráloknak nem lett volna elég a rengeteg sikerből, amit versenyzőik szállítottak, ott volt még Michael Rogers, aki két szakaszt nyert meg, köztük a Zoncolan befutóját, így a Tinkoff-Saxo is elégedetten távozhat Olaszországból. Fiatal versenyzőjük Rafael Majka összetettben szerepelt szépen, sokáig a dobogó közelében versenyezve. A Trek Factory Racing erős sorral érkezett és egy szakaszgyőzelemmel távozik a hegyi összetett mellett. A kolumbiai Arredondo révén emlékezetes megindulásokat és szökéséket láthattunk. Az Astana egy szakaszgyőzelemmel zárta a Giro-t, de összetettben elvitték a dobogó legalsó fokát, így idén is áll majd a Giro dobogóján versenyezőjük, a jövő egyik nagy tehetsége, Fabio Aru személyében.  A francia csapatok közül az AG2R és az Europcar kiemelendő noha nem arattak szakaszgyőzelmet, nem kell üres kézzel hazamenniük. Az AG2R nyerte a csapatversenyt. Az Europcar pedig Rolland révén fontos UCI pontokat gyűjtött, és sok szurkolónak okoztak felejthetetlen perceket agresszív, támadó szellemű versenyzésükkel. Az év elején még összetett álmokat dédelgető SKY, noha egyedül a Cima Coppi-t nyerték meg Dario Cataldo révén szintén rengeteget szöktek és tették érdekessé a versenyt. A Team Colombia majdnem minden nap szerepet játszott az elmenésben és kevés hiányzott, hogy szakaszgyőzelmet arassanak, mindenesetre megszolgálták a szabadkártyájukat. A kolumbiai állami csapat minden még versenyben maradt versenyzője szerzett hegyi pontot. A Neri Sottoli csapata ott lesz a holnapi dobogón, Andrea Fedi révén ők a szökevények versenyének győztesei. Az Androni Giocattoli szintén egy kisebb részversenyt nyert, a részhajrák közül ők vitték el a legtöbb pontot, Marco Bandiera révén és Pellizotti személyében az összetettben sem kell szégyenkezniük. A Zoncolan-on elért második helyük is megsüvegelendő teljesítmény. A Giro-n szebb napokat látott Cannondale-nak most „csak” a Fair Play verseny megnyerése jutott, Ivan Basso tizenötödik helye mellett. A Belkin, három évvel Steven Kruijswijk top tízes szereplés után újra egy hollandot tudott a top tízbe juttatni. A mindössze 23 éves Wilco Kelderman szépen küzdöd a dobogóért, de a harmadik hétre elfogyott az ereje. Az Lotto Belisol elsősorban Tim Wellens révén került a képernyőre a belga sokat próbálkozott, érdemei elismeréséül a negyedik helyen végzett a hegyi összetettben. Csapattársa Maxime Monfort a tizennegyedik helyen zárt az összetett versenyben. Ha lenne legszerencsétlenebb csapatverseny, akkor azért a címért a Garmin Sharp és a Katusha „versengene”.  A Garmin az első, a Katusha a hatodik szakaszon vesztette el kapitányát és több emberét is. Előbbi csapat még a kilencedik helyre tudta behozni a két évvel ezelőtti győztest, Ryder Hesjedal-t. Végére maradt a francia FDJ, amely csapat a Bouhanni révén megszerzett három szakaszgyőzelem mellé még ma is nyerhet egy szakaszt, az ő Olasz Körük kiemelkedően jól sikerült, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az elkelő tizenharmadik helyen zárta az összetett versenyt Alexandre Geniez.

Fausto Coppi híres mondása maradéktalanul megvalósult a 2014-es Giro-n. Éppúgy, mint a campionissimo idejében, most is egyfajta generációváltás zajlik, aminek szemtanúi lehettünk az egész versenyen. Az első tíz versenyző közt még ott vannak a múlt idők nagy nevei, de az élen már három fiatal áll. Aru és Quintana még nincsenek 25 évesek sem. Az eddig tizenkilenc egyéni díjazású szakaszból, tizenötöt 1988-ban vagy előtte született versenyző nyert. Michael Rogers-t és Pieter Weening -et leszámítva a fiatalok uralták a Giro-t szakaszgyőzelmek terén is. Mit mondott Coppi? „A kort és a ravaszságot legyőzi a fiatalság és a tudás”.

A mai szakasz ünnepléssel kezdődik és ünnepléssel végződik. Egy kis pezsgőzés után elérkeznek egy negyedik kategóriás hegyhez, majd innen egy elnyújtott és hosszú lejtmenettel gurulnak be Triesztbe. A városban még nyolc kört tesznek meg egy körpályán, ahol az utolsó sprint dönt majd a Maglia Rossa sorsáról.

61 éve ezen a napon a Bolzano – Bormio közötti szakaszon fordított meg a Giro-t saját javára Fausto Coppi, ezzel beállítva Alfredo Binda öt Giro győzelmét. A versenyben vezető Koblet-et Coppi segítői a Stelvio-n törték meg, a folyamatos támadásokkal, amiket a svájci még át tudott venni, de az utolsó támadást, amit maga Coppi indított már nem.

68 éve a Giro 12. szakasza Trieste-be érkezett. Az olasz verseny híre megelőzte a versenyzőket és a világháborúban Olaszországtól elcsatolt városban, a jugoszlávok barikádokkal és kövekkel várták a mezőnyt. Amikor megérkeztek a versenyzők kisebb lövöldözés alakult ki az ott állomásozó amerikaiak és köveket dobáló jugoszlávok között. A versenyzők nem tudtak bekerekezni Triesztbe. Kivéve Giordano Cottur és pár társát, akiket amerikai teherautókon átvittek a partizánok barikádjain. A trieszti illetőségű Cottur végül valahogy elérte a célvonalat. A mezőny többi tagja már nem jutott be a városba  csak azután, hogy a trieszti olaszok megrohamozták a szlovén nagykövetséget. A szervezők nem számították be a szakasz eredményét az összetettbe, ehelyett mindenkinek hat órát hozzáadtak az idejéhez.

65 éve a mezőny ismét érintette Triesztet. Szerencsére a három évvel ezelőtti lőporos fogadatatás helyett, már mindenki a versenyzőket bíztatta. Trieszt 1954-ben került vissza Olaszországhoz.

48 éve, az 1966-os Giro szintén Triesztben ért végett. A szakaszt Vendramino Bariviera, a Giro-t Gianni Motta nyerte.

5 éve is ellátogatott a mezőny Triesztbe. A szakaszt Alessandro Petacchi nyerte.

26 éve született az AG2R La Mondiale kerékpárosa Alexis Vuillermoz, akit a megszűnt Sojasun-ból vett meg jelenlegi csapata. Vuillermoz a neki kiosztott segítő szerep ellenére az előkelő 11. helyen zárja élete első Giro d’Italia-ját.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes