La Passione Rosa: 8. szakasz Montecopiolo

A kerékpársportban van valami egészen különleges; a hegyek . A hegyek mindenkit a megérdemelt helyére tesznek”  - Angelo Zomegnan. A mezőny ma megérkezik a hegyekbe, felgördül a függöny, színpadra lépnek a főszereplők: az összetett verseny esélyesei. Elkezdődik a megemlékezés Marco Pantani-ra is.

Foligno - Montecopiolo 179 km

A Folignoból induló szakasz eleje kicsit emelkedik, már itt kialakulhat a nap szökése, hiszen kedvező a terep az elmenéshez. Akik a hegyi trikóra pályáznak, azoknak már itt menniük kell, hogy a Giro első, első kategóriás emelkedőjét elvigyék. A mezőny elejéről el fognak tűnni a sprinterek csapatai, az Orica és az FDJ nem lesz érdekelt a hétvégén az üldözésben. A tánc, a hegyi tempómenés az etap 126. kilométerénél kezdődik majd el. Szűk az első hegyre vezető út, elöl kell majd lenni annak a csapatnak aki irányítani akarja a versenyt. Az első hegy a Cippo di Carpegna Marco Pantani kedvenc edzőhelye volt. A Kalóz rengeteget etréningezett itt. Pantani nem járta be a versenyek hegyeit és azt hangoztatta, hogy:” Il Carpegna mi basta” – vagyis „a Carpegna elég nekem”. (Pantani emlékére szervezik meg minden évben az Il Carpegna mi basta Granfondo-t, hegyi kerékpárosok részére. Pantani emléke előtt a Giro és a mezőny is tiszteleg a hegy megmászásával). Az emelkedő nyolc kilométer hosszú, az utolsó hat kilométer tíz százalék körül mozog, tizennégy százalékos legmeredekebb résszel. Ráadásul a hegyi hajrá kezdetéig vezető út is keményen emelkedik, így közel húsz kilométer lesz a meredek az első hegyi célig. A technikás lejmenet után következik még két emelkedő. Az egyik a második kategóriás Villaggio del Lago kilenc kilométeren keresztül hat százalékos meredekséggel. Majd egy kilométeres lejmenet után megkezdik az Eremo Madonna del Faggio (6,5 km 6,3 %), az végső megpróbáltatást. A befutó utolsó ötszáz métere tíz százalék feletti. A célvonal előtt van a hegy legmeredekebb része, tizenhárom százalékos kaptatóval. Azt hogy a szökevények közül valaki vagy valakik kibírják-e idáig, azt a mezőny dönti majd el. Az olaszok, akiknek eddig a hazai versenyen nem sok sikerélmény jutott megduplázott erővel fognak menni. Pantani emlékére és a mundér becsületének helyreálltásáért sok olasz próbálkozást láthatunk majd . A rendkívül nehéz harmadik hét miatt (és a megterhelő első hét miatt is) lehet, hogy az esélyesektől csak kisebb támadások várhatóak. A végső győzelemre pályázók megmaradt csoportja esetleg elenged egy összetettben nem veszélyes versenyzőt. De Evans előnyének faragásához, többeknek szüksége van a célban megszerezhető jóváírásokra. Szinte biztos, hogy nem lesz jó idő a hegyekben, ami befolyásolhatja a szakasz végkimenetelét. Vélhetően a rózsaszín és a hegyi trikó is gazdát fog cserélni. Evans, aki a legjobban áll jelenleg az összetettben rutinos versenyző, ma kiderül mennyire érzi magát erősnek, átveszi-e a Maglia Rosa-t, vagy még meghagyja másnak. Persze ehhez a többi versenyzőnek is lesz egy-két szava. A papírforma szerint Evans legkésőbb a jövő hét csütörtökön megrendezésre kerülő baroloi időfutamon át kell, hogy vegye az összetett vezetést. De Barolo még messze van……

84 éve a 18. Giro ezen a napon rajtolt el. A rajt Messina-ban volt, a Giro történetében először nem Milano vagy Roma adott otthont az indulásnak. A verseny érdekessége az volt, hogy a Giro szervezői megegyeztek Alfredo Binda csapatának a Legano-Pirelli-nek a főnökével Emilio Bozzi-val, hogy Binda ne induljon a Giro-n, hogy izgalmasabb legyen a verseny. A szervezők kifizették a győztesnek járó 22,500 lírát. Az eset miatt Binda a Tour de France-on indult. Desgrange, aki már többször hívta Binda-t hogy emelje a Tour csillagát magasabbra, titkos szerződésben rajtpénzt fizetett az olasz campionissimo-nak. Binda rajtpénze csak 1980-ban derült ki. Desgrange soha nem akart rajtpénzt fizetni egy versenyzőnek sem. Az 1930-as Giro-t Binda csapattársa Luigi Marchisio nyerte.

77 éve Learco Guerra megnyerte utolsó szakaszát a Giro-k történetében, majd másnap feladta a versenyt és soha nem tért már vissza már versenyzőként az Olasz Körre. Versenyzői pályája után csapatdirektor lett és később, 1950-ben az ő csapatában versenyző Hugo Koblet lett az első külföldi, aki Giro-t tudott nyerni.

35 éve ezen a napon rajtol a 62. Giro. A verseny Guiseppe Sarroni és Francesco Moser párharcát hozta. Az öt időfutamot felvonultató versenyen más nem is viselte a Maglia Rosa-t csak ők ketten. A Giro-t Sarroni nyerte, a pontversennyel együtt, ahol mindössze egy ponttal bizonyult jobbnak Moser-nél.

27 éve ezen a napon született Edvald Boasson Hagen a Sky csapatának versenyzője. A hatszoros norvég időfutambajnok már nyert szakaszt a Giro-n 2009-ben Chiavenna-ban.

24 éve született Sonny Colbrelli. A Bardiani kerekese idén 3. lett a Roma Maxima-n és 6. a Milano-San Remo-n.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes