René Pellos az egyedi látásmód királya

Az 1930-as években még nem állt rendelkezésre a maihoz hasonló fotótechnológia és a nyomdák sem rendelkeztek a mai szemmel fejlettnek mondható nyomdagépekkel. Gondoljunk itt elsősorban a sportesemények mozgó képeinek megörökítésre és újságba való elhelyezésükre. Ezért a kor sajtója gyakran használt grafikusokat, akik rajzokon, skicceken kreativitásuktól és tehetségüktől függően akár többet is vissza tudtak adni a sportversenyekről, mint a mozgást képen csak nehezen rögzíteni tudó fotósok. Egy rajzoló rövid története, akinek a neve összenőtt a Tour de France-al és a francia sportkarikatúrával. René Pellos-t nem a sportteljesítménye tette halhatatlanná, hanem az egyedi látásmódja és kiemelkedő tehetsége.

René Pellos eredeti nevén René Marcel Pellarin 1900 januárjában született Lyon-ban. Négy éves korától egészségügyi problémák miatt Svájcban élt szüleivel. Szülei művészi pályára szánták és az előkelőnek számító Genfi Művészeti és Tervező Iskolába íratták be, ahol Pellos az első óra után becsapta maga mögött az ajtót és abbahagyta a tanulást. Tizenhat éves korától kezdve dolgozott. Különböző újságoknak, folyóiratoknak készített rajzokat, illusztrációkat. Első munkái a genfi Le Gugusse című szatirikus hetilapban jelentek meg. Közben a rajzolás mellett  másik szenvedélyének, a sportnak is hódolt. Kipróbálta magát labdarúgásban, bokszban, rögbiben és a téli sportokban. Az 1928-as Amszterdami Olimpiára – elsősorban kettős állampolgársága miatt – bekerült a svájci olimpiai csapatba. Az olimpia után úgy döntött, hogy Párizsba költözik és két szenvedélyének fog élni a rajzolásnak és a sportnak. Pellos kifejezetten a sportillusztrációkra és a sportkarikatúrákra specializálódott. Élete innentől kezdve összefonódott a kor nagy sportlapjaival. Dolgozott a L’Auto-nál Desgrange kezei alatt (1932-1941), a L'Équipe-nél az Amaury családnak (1947-1953), a Miroir-Sprint-nél (1949-1971) és a Le Miroir du cyclisme-nél (1959-1981). Ötven éven keresztül, 1931-től 1981-ig ő volt Franciaország karikaturista királya. Rajzai nem csak közelebb hozták a sportteljesítmények értékét, hanem gúnyosan, maróan is ábrázolták a sport hibáit. Talán ezeknél is nagyobb dolog, hogy tusrajzai által váltak a Tour hősei elfogadható és szerethető emberekké az olvasók körében. Rajzai hamarabb jutottak el az olvasókhoz, mint egyes szakaszokról a fényképek. Pellos eközben pedig épp oly népszerűségre tett szert, mint a sportolók, akiket megrajzolt a különbőz versenyhelyzetekben. Kedvenc figurái a Tour de France hősei voltak. Egészen a Tour élő televíziós közvetítések kezdetiéig, közelebb tudta hozni a versenyzőket a tömeghez, mint a fekete-fehér fotók. 1998. április 8.-án hunyt el Cannes-ban. Szavak helyett beszéljen róla inkább a rajzai.

Az alábbi két linken részletesebb betekinthettek Pellos munkájába, az első csak a kerékpársporttal foglalkozik, a második a többi rajzából ad zenés ízelítőt.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes