Tour 2013: A sprinterek napjai következtek

Folytatjuk visszatekintésünket a 2013-as jubileumi Tourra, ezúttal a 4.-6. szakasz eseményeit vesézzük ki.

A Calvi-i befutót követően szinte azonnal repülőre ült a karaván és egy gyors transzfer keretében már estére a másnapi szakasz helyszínén, Nizzában foglalhatták el a szállásukat. A Cote d'Azur és egyben Nizza minden évben jelentős szerepet játszik a kerékpársportban, hiszen a tavaszindítónak is tekinthető, mivel a versenynaptárban mindig a Párizs-Nizza az első jelentős verseny.

A 25 kilométeres contre la montre par équipe azaz a csapatidőfutam teljesen sík volt, mindössze a tenger közelsége adta esetleges oldalszél, ellenszél variációk jelenthettek problémát. A csapatok többsége a felkészülés utolsó heteiben tesztelte már a pályát, így egy rendkívül szoros versenyre volt kilátás. Elsőként délután negyed négykor az Argos-Shimano vágott neki az etapnak. Rögtön utánuk a valkenburgi világbajnokságon győztese Omega Pharma-Quick Step következett. Az egyéni időfutam világbajnokkal és számos kitűnő tempómenővel felálló csapat az egyik legnagyobb favoritja volt az etapnak, ám az első szakaszon nagyot bukó Tony Martin fájdalmai miatt nem lehetett kijelenteni, hogy valóban pályázhatnak-e a győzelemre? Mindenesetre az első időmérőpontnál hatalmas időt tekerve előzték meg az Argost.

Szép lassan indultak az összetett esélyesek csapatai először a Lotto-Belisol és a Garmin-Sharp majd utánuk a Europcar illetőleg a Sky, Movistar, Saxo triumvirátus. A belgák végig egységesen tekerve kisebb meglepetésre alig elmaradva az OPQS idejétől érkeztek minimalizálva ezzel Jurgen Van den Broeck hátrányát. Ugyanezzel a céllal vágott neki a Katyusa is a penzumnak. Eközben a Sky és a Saxo az ellenőrzőpontnál megközelítették az Omegát. A Pierre Rolland vezette Europcar hasonlóan az Astanahoz végiglazázta a napot, láthatóan nem erőltette meg magát egyik együttes sem. A Garmin és a Movistar kiugró eredmény nélkül kicsit hátrébb az 5.-6. helyen fejezték be az etapot. A két favorit csapata azaz a Sky és a Saxo végül nem tudta az Omegát megelőzni, előbbinél Geraint Thomas medencetörése ellenére is óriásit küzdve tett meg mindent a sikerért, utóbbiaknál pedig Benjamin Noval került nehéz helyzetbe miután egy nézővel való kisebbfajta találkozást követően bukott. 

Az utolsók között a sárga trikós Jan Bakelants vezette Radioshack illetve az Orica-GreenEDGE is nekivágott a távnak. Az ausztrál csapat több jó kronómenővel és egy tegnapi bravúros sikerrel a háta mögött vághatott neki a 25 kilométernek. Az Impey-Gerrans-Albasini-Tuft-Cam Meyer vezette ötös a táv második felében nyújtott hajrájának köszönhetően ugyan csak századmásodpercekkel, de megelőzte az Omegát megnyerve így a kronót. Az összetettben Simon Gerrans vette át a vezetést azonos idővel csapattársai Daryl Impey és Michael Albasini előtt.

A csapatidőfutamot követően Cagnes-sur-Mer és Marseille között egy dimbes-dombos 228 és fél kilométeres táv várta a kerekeseket.

Hamar kialakult a szokásos szökevénycsoport, amelybe Yukiya Arashiro (Europcar),  Kevin Reza (Europcar), Romain Sicard (Euskaltel), Thomas De Gendt (Vacansoleil), Anthony Delaplace (Sojasun) és Alexej Lutsenko (Astana) keveredett bele. Legnagyobb előnyük 12 perc körül mozgott. Visszafogott tempóban kezdődött a szakasz, hisz az első 2 órában nem érték el még a 40 km/h-ás átlagot sem.

A mezőnyt az Orica-GreenEDGE vezette, akinek a sprintercsapatok segítettek be. Bukások és defektek nehezítették a peloton dolgát. Nacer Bouhanni (FDJ.fr) más problémával küzdött, Ő hasmenés panaszával látogatott többször is az orvosi kocsihoz.

Az utolsó órára megszakadt a szökevénysor. Delaplace és Sicard nem bírta Arashiroék tempóját, hamarjában visszamaradtak a mezőnyhöz. Ekkor már a Lotto-Belisol, az Argos-Shimano és az Omega Pharma-Quick Step csapatai diktálták a tempót.

A szökevényeket az utolsó öt kilométeren belül fogták meg. A kanyargós finis miatt többször változott a vezető csapat személye, azonban a végén az OPQS megmutatta miért igazolt hozzájuk Cavendish. Cav végigvitte a tökéletes felvezetést és megszerezte a szakaszgyőzelmet. A második Edvald Boasson Hagen (Sky) lett, míg a harmadik helyet Peter Sagan (Cannondale) kaparintotta meg.

Összetettben semmi sem változott.

A 100. Tour de France hatodik napján újra esélyt kaptak a sprinterek, hiszen Aix-en'Provence és Montpellier között egy újabb sík etap várt a karavánra. A 176,5 kilométeres penzum során mindössze egy negyedik kategóriás hegyet kellett leküzdeni a pelotonnak, ám azt is a szakasz korai harmadában. A 13:00-s rajtot követően ennek megfelelően vártuk, hogy kialakuljon a szokásos szökés, ám az immár 193 főre fogyatkozó mezőnyből csak Luis Angel Mate (Cofidis) gondolta úgy, hogy érdemes megpróbálni. Fel is épített egy négy és fél perces előnyt, ám belátta, ennek így nincs sok értelme, és 44 kilométernyi egyedüli evickélés után visszacsordogált a mezőnybe.

A vezetésbe kis idő múlva egyre több csapat segített be, hisz a nagyon erős oldalszélben mindenki a kapitányát próbálta védeni.

Bő 30 kilométerrel a vége előtt Mark Cavendish (Omega Pharma-Quick Step) bukott és került több mint 40 másodperces hátrányba a BMC munkája miatt felpörgetett mezőnyhöz képest. Eleinte nem jött senki segíteni, majd a kísérőkocsi és az elől a többieket lassító brigád együttes munkájának köszönhetően zárkózott vissza - igaz, egy körforgalmi kanyar majdnem újra kibabrált rajta.

A közvetlen vonatot elsőként az Omegások kezdték el építgetni, majd egy újabb bukás szőtte a szálakat, amely Janez Brajkovicot (Astana) érintette leginkább.

Az öt kilométeres kapunál az Argos-Shimano felvezetése tűnt a legjobbnak, Marcel Kittel tegnap 10 percet kapott, ma próbált azonban ott lenni a legjobbak között. A kanyarok között szépen lassan eltűntek az Omegások, s jöttek a Lottósok, de feltűnt a Daryl Impeyt hozó, a sárga trikós Simon Gerrans által vezetett Orica sora is.

Jürgen Roelandtsék remekül indíttatták el a német Andre Gorilla” Greipelt, aki jött, látott és győzött, megszerezve pályafutása 100. profi sikerét épp a 100. Touron! A második helyen a szélárnyékot jól fogó, ám a végén nem kibújó Peter Sagan (Cannondale) végzett, míg a dobogó legalsó fokát Marcel Kittel (Argos-Shimano) csípte el.

A sárga trikót a 13. helyen záró Daryl Impey (Orica-GreenEDGE) vehette fel, történelmet írva első Dél-afrikaiként.

Kép forrása: Photo Pin - a szabadon felhasználható és szerkeszthető képek gyűjteménye

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes