A 2015-ös Párizs-Nizza beharangozója

Az első Párizs-Nizzát, mint megannyi kerékpárversenyt egy – esetünkben két – újság népszerűsítésére hozták létre 1933-ban. A hatnapos viadal a pályaversenyeket és az országúti versenyeket volt hivatott összekötni, akkoriban még egyedüli, kora tavaszi többnaposként.

Albert Lejeune több napilapnak is a tulajdonosa volt, amikor a kor szellemének megfelelően kerékpárverseny szervezésébe fogott, hogy lapjait népszerűsítse. A két újság közül az egyik párizsi központú lap volt, míg a másik Nizzában jelent meg (Le Petit Journal és a Le Petit Nice). Logikusnak tűnt egy olyan verseny indítása, ami összeköti a két lapot és a két várost, így mindkét újság naprakészen tálalhatta az eseményeket. A tél végi, kora tavaszi időpontban akkor még nem volt többnapos verseny így az akkor záródó pályaszezon és a kezdődő országúti szezon közzé tették a versenyt, hidat és átmenetet alkotva a különböző kerékpáros diszciplínák közé. A kor népszerű hatnapos pályaversenyeinek mintájára, hatnaposra tervezték a viadalt. A verseny remek alkalmat nyújtott a versenyzőknek a felkészülésre és a megmérettetésre a tavaszi egynapos klasszikusok előtt. Az Alpok nagy hegyeit még nem tudták útba ejteni a hó miatt, és ahogy haladtak délre Nizza felé úgy melegedet az idő is, ami kedvezett a részvevőknek. A hamar népszerűvé vált Párizs-Nizzát a II. világháború szakította meg. A háború alatt 194.5 január 3-án Albert Lejeune-t kivégezték, mert a megszállókkal kollaborált. A versenyt 1946-ban a C’Soir egy alkalomra újjáélesztette, de utána elálltak a szponzorálástól.

Jean Leulliot 1951-ben indította újra a versenyt. Természetesen a saját kerékpáros újságját szerette volna népszerűsíteni (Rute et piste). Leulliot irányítása alatt a verseny elnyerte mai rangját és jelentős szerepet kapott az összetett menők és a klasszikusokra készülök versenynaptárjában. 2000-ben a verseny irányítását, szervezését Laurent Fignon vette át, aki két év múlva eladta a verseny jogait a Tour de France-t is rendező ASO-nak.

Az idén a Párizs-Nizza március 8-án startol. Az idei kiadásban két egyenkénti (egy prológ és egy  időfutam) és egy jelentősebb hegyi befutó a Croix de Chaubouret  szerepel, ennek ellenére a szakértők egy viszonylag nyílt versenyt várnak. A hosszú 200 kilométer körüli dimbes-dombos szakaszok miatt ideális felkészülés a tavaszi klasszikusokra.

A szakaszok:

Prológ Maurepas › Maurepas (6.7 km)
1. szakasz Saint-Raemy-la's-Chevreuse › Contres (192 km)
2. szakasz Zoo Parc de Beauval › Saint-Amand-Montrond (172 km)
3. szakasz Saint-Amand-Montrond › Saint-Pourasain-sur-Sioule (179 km)
4. szakasz Varennes-sur-Allier › Croix de Chaubouret (204 km)
5. szakasz Saint-Etienne › Rasteau (192 km)
6. szakasz Vence › Nice (181.5 km)
7. szakasz Nice › Col d’Eze (9.6 km) ITT

A versenyen a 17 World Tour csapat mellett a Cofidis, az Europcar és a Bretagne-Séché Environnement hármasa áll még rajthoz.

A szakértők előzetesen Richie Porte (Sky) és Tejay Van Garderen (BMC) csatáját várják. Rajtuk kívül beleszólhat még az első hely sorsába Fabio Aru (Astana) és Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) kettőse. Érdemes lesz figyelni Rui Costa (Lampre-Merida), Bradley Wiggins (Sky) és Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo) triójára is. A sprinterek tekintetében összecsap Arnaud Demare (FDJ) és Nacer Bouhanni (Cofidis), de ott lesz a mezőnyben Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing), Bryan Coquard (Europcar), Alexander Kristoff (Katusha), Andre Greipel (Lotto-Soudal) és John Degenkolb (Giant-Alpecin) is.

Természetesen a verseny minden egyes napjáról beszámolunk majd.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes