A Nagy Faltól a Tour de France-ig: Ji Cheng

A Giant-Shimano kerekese Ji Cheng volt az első kínai, aki részt vett egy nagy háromhetes körversenyen és Ő az első, aki ott lehet egy Tour de France-on.

A kínai sport előretörése számos sportág klasszikus képviselőit foglalkoztatja. Láthattuk a 2012-es Londoni Olimpián is, hogy az ázsiai nagyhatalom, lassan sport nagyhatalommá is válik. Vajon mennyit kell várni arra, hogy kínai győztese legyen egy nagy körversenynek? Eljön-e ez az idő belátható gondolathatáron belül. Mindenesetre az első lépés megtörtént, hisz az Giant-Shimano kerekese Ji Cheng volt az első, aki Grand Touron rajthoz állt.

2012-ben ott volt a Vueltan, amelyet végül a 175. helyen zárt, majd 2013-ban a Giro d’Italian is szerencsét próbálhatott. Az Olasz Körversenyt a hatodik Margherita di Savoia-i szakaszt követően feladta.

Érdekes egy teremtés Ji, hisz igazán számottevő eredményt nem tud felmutatni World Tour csapatának színeiben ennek ellenére vélhetően szponzori nyomásra rendre lehetőséghez jut. Bár ezt talán merész kijelenteni, hisz 2007 óta erősíti ezt a gárdát, amely nem kevés idő.  

A 27 esztendős Ji, Kína északi részén látta meg a napvilágot, amely a délkeleti gazdagabb régiókkal szemben igencsak elmaradott. Gyerekkorában a család két legféltettebb kincse természetesen két kerékpár volt, amin a szülei jártak munkába. Persze a kissrác alig várta, hogy az ősök hazaérjenek és már pattant is valamelyik paripa nyergébe. Tehetsége hamar megmutatkozott, így 15 esztendősen versenyszerűen kezdett foglalkozni az országúti kerékpározással. 2007-ben aztán megkötetett álmai szerződése, hisz a Shimano csapatához szerződött, amely mellett azóta is hűen kitart.

„El sem tudom mondani, mit érzek, hogy egyáltalán itt lehetek. Jól esik, hogy rengetegen bíztatnak vélhetően majd sok kínai is eljön a versenyre. Büszke vagyok, hogy én lehetek hazám első versenyzője, aki rajthoz állhat ezen a híres versenyen. Az elsődleges célom, hogy eljussak Párizsig,– nyilatkozta a mindig mosolygós kerekes.

2007 után elsősorban főképp ázsiai versenyeken indult. Legnagyobb sikerét egy évre szerződtetése után aratta, amikor a Tour of China Sea viadalon megnyerte az egyik nehéz szakaszt és két napig viselte az összetett élén állónak járó sárga trikót. Később a már Skil-Shimanoként futó csapat egyre jobban beleengedte a mélyvízbe, előbb francia többnaposokon, majd a Török Körverseny aktuális kiírásain. Az elmúlt években már egészen jó kis versenyprogramot kapott. Végig ment a Milánó-SanRemón, a Criterium Internationalon, a Török Körversenyen és Picardiai Körön is.

Persze sok helyről már jönnek a negatív kritikák, mivel alátámaszthatóan ő a legalacsonyabban rangsorolt kerekes a csapatban.

„Az elmúlt időszakban sokat dolgoztam a sprintjeimen és leadtam jó néhány kilót a hegymenethez. Jó, persze csak akkor tudok menni, ha kevesen lennénk elől. Hosszú ez a verseny, mindenféleképpen szeretnék elmenni majd egy szökéssel. Meglátjuk, mit bír a szervezetem és hogyan reagál a második héten,” – tette hozzá.

Kína egy alvó óriás. Amennyiben meglesznek a megfelelő feltételek, a lehetséges szponzorok és a jövő tehetségei, annak fényében berobbanhatnak az elit kerékpározás világába is. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség nem is zárkózik el ez elől, sőt talán pont ezért van már nem is egy World Tour versenyük a naptárban. Egy napon kínai versenyző nyeri majd a Tour de France-t. Hogy mikor? Talán tíz év múlva, talán hamarabb…            

Fotó: közösségi média

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes