A Tour de France versenyigazgatói

A Tour de France jellegét nagyban a Tour igazgatói határozzák meg. Az első igazgató Henri Desgrange még rengeteg problémával találkozott, hiszen a többnapos országúti kerékpározást ő alkotta meg. A szabályok és az útvonal, ami lehetőséget ad a különböző versenyzőtípusoknak a mai napig változnak és az egyes igazgatók munkája tetten érhető az egyes Tour érákon.

Henri Desgrange 1903-1939

A Tour atyja és egyben első igazgatója sem egyedül dolgozott a kezdetekkor. A L’Auto stábja segítette a munkáját, ötletekkel és javaslatokkal, de a végső döntéseket Desgrange hozta meg. A többnapos országúti kerékpársport szabályait Desgrange az első világháborúig lerakta kollegáival együtt. Desgrange és stábja nevéhez fűződik – magán a többnapos kerékpársporton kívül – a magashegyek útvonalba tétele, az időfutam, mint egyéni versenyforma felvétele a versenybe, a hegyi időfutam, a jóváírás a célban, a versenyben vezető versenyző megkülönböztetés más színű mezzel, a hegyi pontverseny illetúleg a reklámkaraván bevezetése. Desgrange munkájáról nem rég bővebben olvashattatok egy hosszabb sorozatot itt a BringaCafén. A Tour és L’Auto pénzügyi dolgait intéző Victor Goddet halálakor a versennyel és az újsággal járó munka, idősebb fiára Marcel Goddetra szállt. Marcel playboy életmódja és világszemlélete hamar romba döntötte a Tour körüli financiális hátteret. Többek között az addig a L’Auto tulajdonában lévő L’Hiver velodromtől is majdnem meg kellett váljanak. Desgrange 1940-ben bekövezett halálakor a L’Auto és a Tour de France is igazgató nélkül maradt. A ramatuelle-i temetőben Desgrange temetésén a sírja felett Marcel Goddet az öccse vállára tette a kezét és a következő szavak kíséretében átadta neki Desgrange örökségét: „Most már te vagy a főnök, Jascques”.

Jacques Goddet 1940-1961

Ha a Tour és a többnapos országúti kerékpár atyának halála nem lett volna elég tragédia, a L’Auto és a Tour de France teljes archívuma odaveszett a II. világháború alatt. Amikor azt Párizsból a német megszállás elől délre próbálták menekíteni, a szállítmány eltűnt és azóta sem bukkantak a nyomára. Goddet a német nyomás ellenére nem rendezte meg a háború alatt a Tourt. Párizs 1944-es felszabadulásakor Goddet, aki együttműködött a megszállókkal, kollaboránsként bíróság elé állították. Több újságíró nyomásra mentették csak fel a vádak alól. A Tour de France rendezésének joga a levegőben lógott. A Francia Kerékpáros Szövetség úgy döntött, hogy rendezzenek a jelöltek előversenyeket és a legjobb majd elnyeri a Tour szervezésének jogát. Több újság is próbálkozott többnapos versenyek szervezésével. Goddet, akinek nem volt saját újságja (a L’Auto be lett tiltva) megalapította a L'Equipe sportnapilapot. A versenyek szervezésében pedig bevont egy másik újságot is az Émilien Amaury (sajtómágnás és francia ellenálló, a háború alatt az ellenállás újságját ő szerkesztette és adta ki) egyik napilapját a La Parisien Libéré-t.  A Tour 1947-ben immár Jacques Goddet igazgatósága alatt indult el újra. Goddet 1961-ig maradt egyedüli ura a Tournak. Ez alatt közelebb vitte a Tourt a mai, általunk is ismert formájához. Szállodamágnások nyomására megszervezte az első hegyi befutókat és Ő vitte el először a Tour rajtját egy külföldi országba. Nagyszerűen használta ki a technikai újításokat, többek között a célfotót is ő vezette be. Újabb verseny a versenyben kategóriát vezetett be a legagresszívebb versenyzőnek szakaszonként, majd a Tour végén. Az Ő nevéhez fűződik a sprintereknek kitalált pontverseny is és a hegyeket is Ő kategorizálta először. 1961-re Emilen Amaury részesedést szerzett a L’Equipe napilapban. A növekvő szponzoráció és a kerékpársportban rejlő üzleti bevétlek kiaknázására Jacques Goddet társigazgatót kapott.

Jacques Goddett és Félix Lévitan1961-1986

Félix Lévitan, Émilien Amaury lapjából a Parisen Libére-ből került a Tour társigazgatói posztjába. Feladata elsősorban a Tour gazdasági lehetőségeinek kihasználása volt. A tradicionális kerékpármárkák, noha csapatokat tartottak fent, nem vehettek részt nevükkel a Touron, a sport legnagyobb eseményén, de a versenyzőiknek ugyanúgy adtak fizetést. A Tour növekvő bevételeit Amaury, akinek egyre nagyobb tulajdonrésze volt a Tour de France-ban, szerette volna jobban kihasználni. Noha Goddet és Lévitan nem kedvelték egymást, mégis remekül tudtak együtt dolgozni. Ennek fő ok az volt, hogy míg Goddet a Tour útvonalával és a verseny szervezésével foglalkozott, Lévitan szinte kizárólag a pénzügyeket vitte. Az 1962-es Tourra visszatértek a szponzorált, kereskedelmi csapotok indulásához. A sárga megkülönböztetett trikót pedig eladták a szponzoroknak, hogy azon hirdessék magukat. Lévitan nevéhez fűződik a hegyi trikó létrehozása és a Champs Elyséé-n rendezett befutó is. A prológ bevetése is az pénzügyekben járatos Lévitan társigazgatóságának köszönhető. A Tour első igazgató párosa törölte el az osztott szakaszokat, sőt a hosszabb transzfereket is ők vezették be. Goddet és Lévitan igazgatóságához fűződik még a fiatalok külön versenyének bevezetése is. 1968-ban Émilien Amaury megvette a L’Equipe napilapot is és elindult azon az úton ami az Amaury Sport Organisation létrehozásához vezetett. Mára az A.S.O. tulajdonában van a nagy és rangos kerékpárversenyek körülbelül kétharmada.

Xavier Louy és Jean Francois Naquet-Radiguet 1987

Xavier Louy és Jean Pierre Courcol 1988

Jean Francois Naquet-Radiguet konyak gyáros volt a Tour legrövidebb ideig vezető szerepet betöltött igazgatója. Az 1988-as botrányos Tour után távozott. Helyét Xavier Louy mellett Jean Pierre Courcol a L’Equpie igazgatója vette át. A páros legfőbb változtatása az volt, hogy az utolsó szakaszra időfutamot szerveztek a Champs Élysseé-re. Ahol Greg Lemondnak az először engedélyezett időfutam kormány miatt a franciák hőse Laurent Fignon elbukta a Tourt. A bukásnak számító Tour után menniük kellett.

Jean Pierre Carenso és Jean Marie Leblanc 1989-1993

Jean Claude Killy és Jean Marie Leblanc 1994-2001

Partice Clerk és Jean Marie Leblanc 2001-2005

Jean Marie Leblanc - korábbi kerékpáros, Eddy Merckx segítője, majd később sportújságíró a L’Equipe-nél - vette át a bukásnak számító két év után a Tour igazgatói posztját. Elsődleges feladatának tartotta, hogy a túl elüzletisedett Tournak visszaadja a sportértékét. Társigazgatói a Sociéte du Tour berkeiből kerültek ki, inkább PR szerepeket vállaltak a verseny népszerűsítésében.

Christian Prudhomme 2006-tól

Prudhomme alatt jelentősen megerősödött a dopping ellenes fellépés a Tourokon. Illetve igazgatósága alatt még nem volt jóváírás, ahogy a prológot is száműzte a versenyről. Helyette inkább hosszabb időfutam vagy nyitószakasz van.

A Tour de France első három igazgatója, akik a kezdetektől ott voltak a Tour születésénél nyolcvanhárom év alatt lerakták a verseny azon alapjait, ami mentén a mai stáb is igyekszik tevékenykedni. Christian Prudhomme-ot körülbelül hetven főállásban lévő munkatárs segíti abban, hogy a Tour megállja a helyét, mint az évente megrendezésre kerülő legnagyobb - és élőben legnézettebb sportesemény a világon. Az idei Grand Depárt elnézve nehéz lesz jövőre a hollandoknak felülmúlniuk az angol szervezők munkáját.

Kép forrása: Photo Pin - a szabadon felhasználható és szerkeszthető képek gyűjtemény

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes