Holowesko az utánpótlást választja

Az amerikai üzletember az utánpótlásban látja a jövőt…

Ma már több mint tíz esztendeje annak, hogy az amerikai befektetési menedzser Mark Holowesko támogatja a fiatalok kerékpározását. Az 53 éves üzletember napjainkban többek között az Egyesült Államok utánpótlásprogramjának, a Slipstream Sportnak és a Hincapie Development csapatnak is kiemelt szponzora. Ezen felül érdekességképen sokat áldoz a feltörekvő bahamai kerékpározásért is.

„A kerékpározás ma egy nagy gazdasági válságot él meg. Valami hasonló felé közeledik, mint ami a Wall Streeten volt 1987. októberében. Csak éppen még azt nem tudjuk, hogy pontosan mikor jön el az a bizonyos Fekete Hétfő ” – véli. Holowesko a Bahamákon született. Halk szavú, visszahúzódó ember. Fiatalként próbálkozott a triatlonnal és a vitorlázással, de egy súlyos térdsérülés keresztülhúzta a számításait. 13 évvel ezelőtt létrehozta a VMG Racing elnevezésű csapatát, amely kezdetben a Bahama-i triatlonosokat próbálta meg összegyűjteni (ma ez egy vitorláscsapat), de rövid idő múlva már számos amerikai kerekes is a zászlóshajója kötelékébe tartozott. Kevesen tudják, de az első bringása egy bizonyos Tejay Van Garderen volt. 2007-ben az ifjú titán egy VMG mezben tekerhetett a Kalifornai Körversenyen. A fellendülés megindult. Nem sokkal később Mark tárgyalóasztalhoz ült Jonathan Vaughters-el és Doug Ellis-el. A Holowesko leszerződött a Slipstreammel, majd a nyár folyamán George Hincapievel is jó barátságba került, aki már akkor beszélt neki a visszavonulása után indítani kívánt utánpótláscsapatáról. Markot elsősorban Vaughters doppingmentes elképzelései hozták lázba. „A vitorlázás az, amiben a legjobb vagyok. Az, hogy mikor van jó szeled, egy hatalmas nagy lutri. A kerékpározást is így látom, így hát nem sokat gondolkodtam a dolgon.” – mondta utólag. Így hát kezdetét vette egy hosszú távú együttműködés a mai Garmin-Sharp csapatával.

Az elmúlt év, vagyis 2013 elején minden erejével azon volt, hogy a Hincapie csapatot segítse. Szervezett nekik egy edzőtábort a Bahamákon, majd számtalan alkalommal meglátogatta őket a tréningek alatt is. „A kerékpársportban hatalmas lehetőségek rejlenek, de a központi irányítás egyszerűen katasztrofális. Káosz és konfliktusok, amelyek sajnos inkább taszítják a befektetőket, mint sem, hogy vonzanák. A kerékpározásnak változásokra van szüksége, de ezeket a változásokat csak új emberek idézhetik elő.” – véli. Úgy gondolja, hogy a kerékpározást is egyfajta franchise rendszerként kellene felépíteni. „Úgy vélem, hogy a sport jövőjét csak egy üzleti elképzelés mentheti meg. Ma a csapatoknak csak a túlélés miatt kellenek a szponzorok. Sajnos nincsenek valós bevételek. Olyan rendszert kellene teremteni, amelyben minimális szinten a befektető is visszakap a nyereségből. Egy 15-20 csapatos franchise rendszer az, amiben gondolkodni kell. Ennek a World Tour szisztémának semmi értelme. Hogy gondolkozzon valaki üzleti fejjel, ha azt sem tudja, hogy melyik osztályban szerepelhet a szponzorálni kívánt klubja.

Vélhetően érti miről beszél, hisz cége a Holowesko Befektetési konzorcium évi szinten több száz millió dollárt mozgat meg és nem egy középosztálybeli cég köszönheti nekik az életben maradást.

Holowesko elmondta azt is, hogy számos nagy csapat szponzorát ismeri. El sem tudjuk képzelni, hogy hányan őrlődnek a kiszálljak, ne szálljak ki dilemmában. „A Nemzeti Szövetségek nagy része is nevetséges. Velejükig korruptak. Például a Bahamákon húsz éve ugyanazok az emberek ülnek a székekben. A versenyzők fizetnek azért, hogy egyáltalán bármilyen komolyabb versenyen indulhassanak. Ezek meg csak ülnek és röhögnek a markukban. Annyit nem képesek megtenni, hogy egy újsághírt megjelentessenek az eredményekről.”

Így már persze érthető, hogy miért nem az élsportba fektet többet, és miért választja inkább a fiatalok fejlődésének lehetőségét. Meg kell végre érteni, hogy a nagy csapatok lassan már csak attól működnek, hogy egy-két a kerékpárt szerető milliárdos kedvtelésből belefektet (Doug Ellis – Garmin, Andy Rihs – BMC, Zdenek Bakala – Quick Step). Ez azonban így minden, csak nem üzlet…     

Fotók: közösségi média

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes