La Passione Rosa: 11. szakasz Savona

A sprinterek rövid időre kaptak egy kis szerepet, de a mai szakaszt egyértelműen a szökevényeknek rajzolták meg a szervezők. A holnapi időfutam miatt az összetett esélyesek a lehető legtöbbet akarják majd megspórolni, hogy holnap az igazság versenyén végre kiadhassák magukból a maximumot. A hosszú szakaszon nem szeretnének energiát veszteni, ha összejön egy erősebb szökés az elérhet a célig. Viszont egy, vagy több végső győzelemre esélyes most meglepetésszerű támadásra szánhatja el magát, a szakasz végén elhelyezkedő hegyen. Vajon él-e valaki a lehetőséggel?

Collecchio - Savona 249 kilométer

Bouhanni tegnap megnyerte a harmadik szakaszát is a 2014-es Giro-n. Óriási lépést tett ezzel a piros trikó elhódítása felé. Azonban ma a sprinterek le fognak szakadni a szakasz végén szereplő közel 9%-os átlag meredekségű hegyen. A 249 kilométeres szakasz eleje folyamatosan emelkedik, az első hatvanhat kilométert felfelé teszik majd meg, hogy elérjék az etap első kategorizált emelkedőjét a Passo Cento Croci-t. Ez a terep ideális a szökésnek. Többen már a tegnapi egyszerű szakaszon rápihentek a mai napra, köztük például Pirazzi és Zoidl. A segítők és a szakaszvadászok közül már páran kinézhették ezt az etapot, sokan fognak próbálkozni, sok csapatnak nincs szakaszgyőzelme. Itt lesz a lehetőség, hogy ezen változtassanak. A segítőknek holnap úgymond pihenőnapjuk lesz, senki nem várja majd el tőlük a kiemelkedő eredményt, sőt inkább pihentetik majd őket a hétvégére.

Az ideális szökevényterepen az elmenés előnye, valószínű, hogy el fogja érni a tíz, tizenöt percet. A lejtmenet a Pass Cento Croce-ről a Ligur-tenger partjáig fog tartani, a gyönyörű Sestri Levante városánál kezdik el követni a tengerpartot, ahonnan a szél jelentős szerepet kaphat. Genova-t és Warraze-t érintve letudják a kétszázadik kilométert. Utóbbi városban kerül sor a részhajrára. Kicsivel kétszáz kilométer megtétele után elérik a befutó városát Savona-t, de a célvonal érintése helyett elkanyarodnak északra, hogy szembenézzenek a Naso di Gatto-val a nap második kategorizált hegyével. A szintén második osztályú besorolást kapott hegy körülbelül kilenc kilométer hosszú és átlagmeredeksége 8-9% körül mozog. A szökevények idáig vélhetőleg nagy egyetértésben és együtt dolgozva érnek el, de itt előkerülnek az egyéni érdekek, szétesik a csoport, megbomlik az egység. A Naso di Gatto huszonöt kilométeres lejtmenetének eleje technikás, majd kiszélesedik az út és mindössze négy kilométerrel a vége előtt lesz újra sík az út a cél felé. Az utolsó sík szakaszon sok az éles kanyar, de vagy pár szökevény ér ide, vagy egy kisebb mezőny. Az utolsó hegy alkalmas az összetett esélyeseknek a támadásra, ám a hosszú lejtmenet és a holnapi szakasz nem kedvez annak, hogy itt időkülönbséget alakítsanak ki egymás között. Ám egy bátor és váratlan támadással lehet némi időkülönbséget hozni, főleg, hogyha a szökésből is tud az esélyeshez csatlakozni egy csapattársa, hogy segítse. A Giro talán legnyíltabb szakasz következik, számtalan esélyessel.

 

95 éve ezen a napon rajtolt el a 7. Giro d’Italia. A tíz szakaszból hetet Costante Girardengo nyert meg. Emilio Colombo újságíró, a nyolcadik etap után –amíg a másodikra vártak – megkérdezte Girardengo-t, hogy mit szeretne, milyen névvel, milyen jelzővel említse őt meg a Gazette hasábjain? Hosszas csend után (vélhetőleg Girardengo igen fáradt lehetett) Colombo megválaszolta saját kérdést: ”Majd hívlak a bajnokok bajnokának”. Ekkor „született meg” az olaszok első campionissimo-ja, akit további kettő – Alfredo Binda és Fausto Coppi – követett. Giradengo volt az első, aki az első szakasztól kezdve végig vezetve tudta megnyerni a versenyt. Ezt a csodálatos teljesítményt az olaszok, napkeltétől-napnyugtáig, vagy alkonyattól-pirkadatinak hívják. Girardengo-n kívül csak Binda-nak, Merckx-nek és Bugno-nak sikerült ez a bravúr, 1927-, 1973- és 1990-ben.

85 éve a 17. Giro-n ezen a napon Foggia-ban kezdte meg Alfredo Binda azt a győzelmi sorozatot, ami máig egyedülállónak és így rekordnak számít. Nyolc szakaszt nyert meg egymás után. A milánói célban a tifosik kifütyülték Binda-t, mert unalmassá tette a versenyüket, immáron nem először. Binda a tömegtől távolabb a csapat teherautójában elsírta magát. Valószínű ez volt az egyetlen GT győzelem ahol a győztes az utolsó szakasz után nem örömkönnyeket hullatott.

60 éve rajtolt el a leghosszabb Giro d’Italia. A 4337 kilométeres versenyt Carlo Clerici nyerte. A Giro szervezői nagy összegű rajtpénzt fizettek Fausto Coppi-nak, hogy induljon a versenyen. Ez természetesen nem tetszett a többi indulónak, és amikor a Maglia Rosa-ban tekerő campionissimo egy romlott kagylótáltól rosszul lett és behozhatatlan hátrány szedett össze már a második szakaszon a mezőny versenyzési morálja elapadt. A szervezőknek úgy kellett könyörögniük a kerekeseknek, hogy ne csak átguruljanak az egyik városból a másikba, hanem versenyezzenek is. A versenyt Carlo Clerici vezette egy elengedett szökés után. Az utolsó előtt szakaszon, amikor már a tifosik is kifütyülték a mezőnyt a versenyzők kemény versenyt ígértek a Bernina hágón. Azonban a karaván közös megegyezésre ismételten csak átgurult a hegyeken, a 222 kilométeres szakaszt, kilenc és fél óra alatt teljesítve. Amikor a mezőny az utolsó szakaszon begurult a milánói Vigorelli velodromba, a szurkolók füttye elnyomta az utolsó kört jelző harang hangját. A Bernina sztrájk néven elhíresült eset után az Olasz Kerékpáros Szövetség három hónapra eltiltotta Coppi-t a versenyzéstől.

46 éve rajtolt el az 51. Giro. Ekkor szerepelt az első prológ is. A Campione d'Italia-ban megrendezett 5,7 kilométeres etapot tíz, tizenhárom fős csoportra osztva teljesítették és a leggyorsabb versenyzőt díjazták a Maglia Rosa-val. Az első prológot Charly Grosskost nyerte. Ezen a Giro-n voltak az első doppingtesztek is, nyolc versenyző mintájában találtak tiltott szert. Az 1968-as Giro-t Eddy Merckx nyerte, az összetett mellett a Kannibál megnyerte a pont- és a hegyi versenyt is.

22 éve született Dylan van Baarle a Garmin-Sharp kerekese. Tavaly megnyerte az U-23-as országúti és időfutam bajnokságot is hazájában, Hollandiában.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes