La Passione Rosa: 5. szakasz Viggiano

A tegnapi szakaszon a versenyzők saját testi épségük védelmében neutralizálták az etapot, csak az utolsó kört versenyezték végig. A mai szakasz több lehetőséget nyújt, mint az eddigi, elsősorban sprintereknek szánt etapok. Öt és fél kilométeres hegyi befutó helyenként 7-8 %-os részekkel, dimbes-dombos szökevényeknek is kedvező vonalvezetéssel, de az erősebb és felfelé jól sprintelő versenyzők is ott maradhatnak.

Taranto – Viggiano 203km

A Taranto és Viggiano közötti egy 203 kilométeres táv vár az ázott mezőnyre. A korai részhajrára és az ott megszerezhető pontokra valószínű rá fognak hajtani a piros trikó esélyesei, hiszen Kittel kiválásával Bouhanni és Viviani között mindössze két pont a különbség eme kategóriában. A két sprinter nem fogja kibírni az utolsó emelkedőt, így szükségük lesz az itt megszerezhető részpontokra. Az olaszok sprintere Viviani pedig már nagyon szeretne a pódiumon állni, ha máskor nem a piros trikó átadásakor. Az első kategorizált emelkedőre egy hosszú lankás meredekebb út vezet, ahol elérik a Giro első igazi hegyét. Minden valószínűség szerint ide a szökevények fognak először felérni. A hegyi összetett vezető Maarten Tjallingii nehéz döntés előtt áll majd, hogy csatlakozzon-e az elmenéshez. Tjallingii eddig több mint háromszáz kilométer feletti távot töltött szökéssel, így értelemszerűen talán ő a legfáradtabb a mezőnyben. A körülbelül harminc kilométeres lejmenetet követően az utolsó negyven kilométeren kezdődik majd az igazi üldözés és lehet, hogy itt már az esélyesek csapatai is meg fogják magukat mutatni. Ugyanis a szakasz utolsó húsz kilométerén kétszer másszak meg a Viggiano központjába vezető közel hat kilométeres és átlag 6 %-os meredekségű kaptatót. A szakasz vége felé több forgatókönyv is előkerülhet. Mi nézők csak nyerhetünk, akármelyiket is forgatja le a mezőny ezek közül. Egy erősebb szökevénycsoport ugyanúgy nyerhet, mint a jóváírásért hajtó esélyesek egy kisebb csoportja, vagy egy nagyobb, de semmiképpen sem teljes mezőnyhajrá végén azok a gyorslábúak, akik még túl tudják élni a kisebb hegyeket. Az emelkedő 6 %-os átlagmeredeksége pont azon a kibírhatósági határon mozog, ahol még nem feltétlenül biztos a felfelé jól sprintelő versenyzők leszakadása. Az emelkedő végén található 8 %-os rész viszont már sok lehet nekik, de ez a legmeredekebb rész nagyon rövid, az emelkedő teljes karakterisztikáját tekintve. A remekül megtervezett etap remélhetőleg kiváló versenyt fog hozni az eddigi nem túl izgalmas, de eseménydús szakaszok után. Minden adott, majdnem minden versenyző típusnak, itt a klasszikus értelemben vett sprintereket kivéve mindenki megtalálhatja a számítást.

82 éve a 20. Giro d’Italia ezen a napon indult. A rajtnál ott volt Constance Girardengo 39 évesen, de rajta is túltett a független kategóriában induló Giovanni Gerbi, aki 47 esztendősen indult a versenyen. Gerbi már az első szakaszon limitidőn kívül ért be, de ezek ellenére, versenyen kívül elkerékpározott Milánóig, ugyanazon az útvonalon amerre a Giro ment. A milánói a befutónál este, a már üres velodromban felesége egyedül várta a veterán Gerbit, hogy átadhassa neki virágcsokrát.

59 éve ezen a napon rajtolt el a 38. Giro d’Italia. Fiorenzo Magni nyerte a versenyt. A mai napig ő a legidősebb győztes az Olasz Kör történetében. Magni az utolsó előtti szakaszon hódította el a Maglia Rosa-t Gaston Nencini-től. Nencini győzelme már szinte biztosítva volt, de Magni tudta, hogy a Trento - San Pellegrino szakaszon lesz egy hosszabb aszfaltozatlan rázós útszakasz. Magni, Flandria Oroszlánja már a rajtnál szélesebb és nagyobb teherbírású gumikkal állt fel. Sőt, miután a támadását a klasszikusokon edződött csapattársaival éjszaka megtervezte, szólt a többi csapatnak tervéről és arra kérte őket, hogy ne segítsék Nencini-t. Cserébe az utolsó szakaszon ígért támogatást és szakaszgyőzelmet az erős csapattal rendelkező Koblet-nak.  Amikor a mezőny elérte a 15 kilométeres kockaköves szakaszt Magni és csapata támadott. A verseny a feje tetejére állt, a 87 versenyző összesen 97 defektet „szedett össze” a rövid táv alatt. Magni-val egyedül Fausto Coppi tudta tartani a lépést. A már életükben legendává vált kettős együtt haladt a cél felé, amikor szökésük hírére megállt az élet Olaszországban. A rádión közvetített szakasz olyan hatással volt az olaszokra, hogy tömegestül tódultak ki az utakra amerre a két legenda elhaladt. A gyárakban megállt az élet és a munkások rádión hallgatták a versenyt. A páros 160 kilométert tett meg szökésben a célig, ahol Magni átadta a szakaszgyőzelmet Coppi-nak, akinek ez volt az utolsó győzelme a Giro-k történetében. A napot rózsaszínben megkezdő éllovas Nencini, 5 perc és 37 másodperc múlva már sírva érkezett a velodromba. Az utolsó szakaszt Koblet nyerte meg, a Giro első két helyén pedig Magni és Coppi osztoztak, 13 másodperc különbséggel. A harmadik Nencini hátránya kicsit több mint 4 perc volt.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes