Mit is kell tudni az egy órás csúcsról?

Szeptember 18-án csütörtökön, karriere befejezéseképp Jens Voigt megkísérli megdönteni az egy órás világcsúcsot.

Mivel az elmúlt időben drasztikus változások történtek a csúcs kapcsán íme azok a dolgok, amiket mindenképp tudni illik.

Mi is pontosan az egy órás csúcs?

A csúcs lényege, minél nagyobb táv megtétele egy órán belül az UCI szabályzatába foglalt kritériumok betartása mellett, ami vonatkozik a pozícióra és a kerékpárra egyaránt.

Voigt a jelenlegi szabályok értelmében egy egyéni üldözőversenyben is használatos pálya kerékpárt hajt majd.

Ezzel kísérletet tesz Ondrej Sosenka eddigi 49,7 km-es csúcsának megdöntésére, amit még a régi szabályok szerint egy hagyományos pályakerékpárral abszolvált.

A csúcskísérletnek egy fedett pályán kell történnie ami esetünkben a svájci Grenchen velodromja lesz.

Meddig is fog tartani?

Valószínűleg pont egy órát.

A viccet félretéve általában több mint egy éves felkészülés és egyéb előkészületek előzik meg a kísérletet, mivel mindennek klappolnia kell az adott napon. Voigt esetében ez nem tartott ennyi ideig emiatt is annyira különleges ez a próbálkozás.

Hol lehet megtekinteni az eseményt?

Az Eurosport élőben fogja közvetíteni helyi idő szerint 19 órától. Valamint a helyszínen is.

De mi történt a Versenyzők Órájával illetőleg a Legjobb Ember kísérlettel?

Eddig két külön rekord volt. A Versenyzők Órája (Athlete’s Hour) vagy ahogy sokan ismerik a Merckx Óra egy szigorú szabályokhoz kötött rekord, mind a kerékpárra mind a pozícióra vonatkozóan.

Lényegében azoknak a kritériumoknak kell rajta megfelelni amikhez Eddy Merckx is tartotta magát  hasonló felépítésű kerékpár valamint pozíció), amikor 1972-ben megdöntötte az addigi csúcsot.

Másik a Legjobb Emberi Kísérlet (Best Human Effort) ahol csak néhány korlátozásnak kell eleget tenn . Itt a kivételesen gyorsnak számító “Superman” pozícióval Graeme Obree és Chris Boardman döntögették annak idején egymás csúcsait.

Amikor kiszivárgott a hír, hogy Fabian Cancellara megpróbálja megdönteni a Versenyzők Óráját még a régi szabályok voltak életben majd az Nemzetközi Kerékpáros Szövetség májusban törölte azokat, egyesítette a két kísérletet és azt a jelenlegi UCI pályaszabályokhoz kötötte.

De Voigtnak miért csak Sosenka csúcsával kell szembenéznie? Mi van Boardmannel, Romingerrel vagy Obree-val?

Chris Boardman tartja a Legjobb Emberi Kísérletet a hihetetlen 56,376-os átlaggal, de mivel már akkor sem volt szabályos az általa használt kerékpár és az azon elfoglalt pozíció, így Voigtnak ezzel nem kell törődnie.

Voigtnak nagyobb távot kell megtennie, mint az eddig legnagyobb távolság egy óra alatt az éppen életben lévő UCI szabályok szerint. Mivel a 90-es évekbeli pályakerékpárok nem tartoztak ez alá, így csak az eddigi „Versenyzők Órája” csúcskísérletek számítanak. Más szavakkal Voigtnak csak az eddig kos kormánnyal, küllős kerékkel futott valamint nem aero vázzal teljesített rekordokat kell megdöntenie. Rominger és Obree sem felel meg ezeknek a feltételeknek mivel például Rominger különböző méretű kerekeket használt a kísérlete során.

Meg tudja csinálni?

Bizonyára. Voigt nem a legjobb időfutammenő a jelenkorban, de az új szabályoknak köszönhetően képes lehet rá.

Az előzetes várakozások szerint valahol 51-52 kilométer között teljesíthet majd.

Meddig maradhat érvényben az esetlegesen felállított új csúcs?

Ha az igazán nagy specialisták, mint Cancellara, Martin vagy épp Wiggins úgy dönt, hogy nekivág a kísérletnek akkor valószínűleg nem sokáig, de saját elmondása szerint, ha csak egy évig is ő lehetne a rekorder, az már szép búcsú lenne karrierétől.

Ha komolyan gondolná azt, hogy hosszabb ideig is ő tartsa a rekordot sokkal inkább magaslaton próbálkozna, aminek számos aerodinamikai előnye van. Legalkalmasabb pálya erre leginkább a Mexikóvároshoz közeli Velodrom, ahol anno Merckx is felállította a saját csúcsát.

Milyen kemény is valójában az egy órás csúcs?

Bizonyos okokból a “leghosszabb órának” is hívják.

Merckx a saját bevallása szerint, félt csak egy kicsit is megmozdulni, pislogni, vagy számolni a köröket nehogy kizökkentsék a ritmusból és ezáltal sikertelen legyen a kísérlet. Bukáshoz vezethet bármi, ami megtöri a ritmust akár csak egy pillanatra is. Ez egy hatalmas csata nem csak a test de az elme számára is.

“Nem lehet összehasonlítani egy országúti időfutammal,” - nyilatkozta Merckx miután megdöntötte a csúcsot majd hozzátette: “Itt nem lehet kiengedni, vagy váltani. Teljes erőbedobást igényel, folytonos és intenzív, így semmihez sem hasonlítható. Soha többet nem fogom megpróbálni megdönteni.”

De mit is fog Voigt hajtani?

Egy átalakított vázra épített kerékpárt a Trek jóvoltából. A gyár Speed Concept időfutam vázát úgy alakították át, hogy minden szabálynak megfeleljen.

A pálya szabályok által fékek nélkül, fix áttételt hajt majd ami jelen esetben 54-14 lesz.

A Trek nem tudott túl nagy módosításokat véghezvinni az idő rövidsége és a szabályok miatt, így nem egy teljesen új vázat terveztek. Ez azonban felvet néhány problémát.

A pálya és az országúti kerékpárok teljesen más láncfutással rendelkeznek.

Voigt egy hagyományos Shimano Dura Ace hajtókart fog használni, ahol a lánctányér sokkal kijjebb helyezkedik el mint egy hagyományos pályahajtókaron emiatt a Trek és a Shimano egy speciális fixet (hátsó fogaskerék )gyártott, ami szintén kijjebb van, hogy a lánc egyenesen fusson.

Elöl és hátul egyaránt telekerékkel fog menn,i aminek rengetek előnye van a légellenállás szempontjából.

Érdekesség még, hogy Voigt használni fogja az SRM wattmérőjét is, bár a pályaversenyzők ezt versenyek közben nem nézhetik, így az még nem világos, hogy ö megteheti e vagy pedíg ő is kénytelen lesz áthelyezni a komputert a nyereg alá.

Más aero kiegészítőket is használhat?

Igen, bármit ami megfelel az UCI szabályoknak. Mivel most már változtattak a pozícióra vonatkozó szabályokon is így ez előny lehet számára (mivel magasabb mint 190 cm  és ezáltal még jobb pozíciója lehet az időfutam kormányt illetően, valamint Voigt még teszteken vett részt júniusban, így volt lehetősége csiszolni az olyan részleteken mint például az egybemez vagy az időfutam sisak.

Cancellara miért hátrált meg?

Előzetesen rengeteg hír volt afelől, hogy a Spartacus készül a kísérletre, de végül nem próbálkozott meg vele a szabályok változtatása miatt. Valószínűleg őt jobban érdekli a Merckx által felállított csúcs, mivel azt tartja az igazinak és az új szabályok miatt már nem gondolja annyira érdekesnek a rekordot. A Treknél dolgozó Simon Thomson elmondása szerint Fabian a Világbjnokságra készül és csak azután fogja megítélni, hogy belevágjon-e a csúcskísérletbe vagy sem.

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes